Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Friheden bliver indskrænket

Jeg er til dagligt frikirkepræst. Det har jeg været i de seneste syv år.

Jeg er til dagligt frikirkepræst. Det har jeg været i de seneste syv år. Min far er også frikirkepræst. Det har han været i knap 46 år, de sidste 26 år i den samme kirke. Min farfar virkede som frikirkepræst frem til sin død som 93-årig.

Ud over mit virke som præst er jeg også bestyrelsesmedlem på en efterskole, formand for bestyrelsen i min søns børnehave og landsleder for en børne- og ungdomsforening under DUF.

Min morfar kæmpede for Danmarks frihed under krigen og undgik kun døden, fordi Danmark blev befriet, inden han blev henrettet. Jeg er vokset op med historierne om heltene, som betalte den højeste pris for vores frihed.

Jeg er også vokset op i Foreningsdanmark med rettigheder, ansvar og demokrati. Fordi jeg har valgt at bruge min frihed til at udtrykke min tro på Bibelen og Jesus uden for folkekirken, er jeg åbenbart blevet farlig, ja måske endda en potentiel ”hadprædikant”.

Jeg er ked af, at den frihed, som vi har kæmpet for og værnet om i mere end 150 år, bliver indskrænket, og at der ikke længere er lighed for Loke og Thor. At der nu skal være forskel på, om den samme ytring falder i en kirke, en moské, i en forening eller i en politisk ungdomsorganisation.

Jeg er ked af, at frikirkepræster, som jeg selv, skal stigmatiseres og sættes i samme bås som mennesker, der offentligt taler imod Danmark og de danske værdier. For præcis de danske værdier med frihed, demokrati og socialt ansvar er noget af det, vi i frikirkerne værner om. Men nu skal jeg så på et eget betalt obligatorisk kursus i folkestyre, frihed og familieret samt underskrive en tro- og loveerklæring på, at jeg vil overholde dansk lov. Vel at mærke den samme lov som jeg blev født under, uddannet under, gift under og har fået børn under. Har I som politikere virkelig så lille tillid til os frikirkepræster, at I ikke engang tror, at vi vil overholde landets love?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.