Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Slut med dobbeltuddannelser på statens regning

Politik handler om at prioritere. Bruger man penge et sted, må man spare et andet sted.

Politik handler om at prioritere. Bruger man penge et sted, må man spare et andet sted. Vi har ikke ubegrænsede midler, og de midler, staten har, skal vi bruge så fornuftigt som muligt. Det er min rettesnor i uddannelsespolitikken.

Regeringen har indgået en aftale sammen med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, der betyder, at man ikke længere kan få to videregående uddannelser på samme niveau eller lavere på statens regning.

Vi har et af verdens mest generøse uddannelsessystemer med høj SU og uddannelse, der er betalt af skatteyderne. Det vil vi stadig have efter denne aftale. Men vi begrænser dobbeltuddannelse, så man som udgangspunkt kun kan få én fuldt skattefinansieret videregående uddannelse.

En række prioriteringer

Detaljerne for aftalen skal stadig forhandles med partierne bag aftalen. Men jeg har en række prioriteringer for de kommende forhandlinger.

Det er vigtigt for mig, at den aftale, som vi kommer frem til, ikke vil få betydning for personer, der har en forældet uddannelse, er under revalidering eller andre, der af sundhedsmæssige årsager søger en ny uddannelse. Og hvis man er blevet nedslidt i sit job eller har tabt arbejdsevne, så er det min holdning, at man ikke skal forhindres i at tage en ny videregående uddannelse.

Det er også vigtigt for mig, at hvis der er uddannelser, der har høj efterspørgsel på arbejdsmarkedet, men for få unge søger den vej, så kan man også her alligevel få en uddannelse nummer to på statens regning. Endelig skal der fortsat være mulighed for at læse videre på et højere niveau.

Har man en erhvervsakademiuddannelse, kan man læse videre på professionsbachelorniveau, og har man en professionsbachelor eller akademisk bachelor, kan man læse videre på kandidatniveau og endda til ph.d. Alle kan læse videre til allerhøjeste uddannelsesniveau.

Finansiering af dagpengesystem

Med begrænsningen af dobbeltuddannelse sparer vi nogle penge, der skal finansiere det nye dagpengesystem. Et trygt dagpengesystem er i alles interesse. Der kan være penge i overskud. Og her håber jeg, at regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti kan blive enige om at bruge pengene til at styrke kvaliteten i uddannelserne og dygtiggørelse af vores unge.

Vi skal gøre et rigtig godt uddannelsessystem endnu bedre. Jeg har mange idéer, som jeg ser frem til at drøfte med partierne bag aftalen. Vi skal hele tiden bruge vores penge klogere. Vi skal have mod til at stille krav til os selv og hinanden. Politik handler om at prioritere. Og jeg synes, at det er vigtigere, at vi har et robust dagpengesystem og høj kvalitet på de videregående uddannelser frem for dobbeltuddannelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.