Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debat: Venstre svigter forsvaret

Jeg ville ikke kunne se enhver soldat i øjnene, hvis jeg havde skrevet under på forsvarsaftalen, skriver Søren Pape (K)

Den nye aftale om kampfly udsulter forsvaret og har ikke plads til uforudsete udgifter. Til det kommer årlige besparelser på over 700 mio. kr. og forværrede arbejdsforhold for de ansatte. Jeg synes, at Venstre, De Radikale og de andre partier bag aftalen svigter forsvaret.

Fremover skal vores piloter være udsendt i otte måneder i stedet for fire. Oveni beskærer man deres træningstid og beder dem arbejde 48 timer i de uger, hvor de ikke er udsendt. Hæren og Søværnet udsultes de næste 10 år. Man har låst hele materielbudgettet i 10 år. Og hver gang, der uforudset skal repareres en helikopter, skal pengene findes i forsvarets pressede budget. Det kan være gennem fyringer eller kasernelukninger.

Jeg vil kunne se enhver soldat i øjnene og stå inde for det forsvar, vi har. Og det ville jeg ikke kunne, hvis jeg skrev under på denne aftale, der nu er indgået.

Det kniber med realismen i Venstre-regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og de øvrige partier bag aftalen. F.eks. antager de, at kun to fly går i stykker. Selv om 10 ud af 77 af vores F16 er gået i stykker. Man forventer også, at flyene flyver 250 timer om året, hvilket er cirka 50 pct. mere, end man regner med i Norge, hvor de har købt samme fly som os.

Indkøbet af de 27 kampfly er den største investering i forsvarets historie. Men efter blot halvanden times forhandlingsmøde, blev vi smidt ud af lokalet, fordi vi ikke ville skrive under. Vi måtte ikke få ét møde mere. Det er synd at haste den slags beslutninger igennem.

Danmark har brug for allierede

Alle ved, at Danmark har brug for allierede, hvis vi skal have mere tryghed og flere muligheder. For vi kan ikke forsvare os selv helt alene. Heldigvis er vi en del af en stærk forsvarsalliance, hvor vi er en gruppe lande, der forsvarer hinanden. Og vores forsvar er adgangsbilletten til den alliance. Men nu klippes der i den, og Danmarks bidrag bliver mindre.

Vi har åbenbart fået en regering, der er klar til at udsulte forsvaret, og det er trist. Men jeg vil gerne foregribe al snak om, at ”så kan I jo bare vælte dem”. For der står altså et socialdemokratisk parti klar til at tage over, og de og De Radikale er også med i aftalen. De Radikale har endda brystet sig af deres markante aftryk, og når De Radikale fremhæver resultater på forsvarsområdet, skal man vare sig. Det betyder nedskæringer. Det overrasker mig også, at Venstre og Dansk Folkeparti vil spille med på det hold.

Der sidder også nogle politiske kommentatorer klar til at sige, at det er en fejl, hvis mit parti ikke er med i forsvarsforliget. Men det ville vi hverken kunne forsvare eller forklare, hvis vi var. Forsvaret er konservativt hjerteblod. Derfor skal vi passe på det, ikke udsulte det.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.