Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Gør det lettere for flygtninge at starte egne små virksomheder

Når Inger Støjberg på Folkemødet debatterer med branchefolk om, hvordan vi får flere flygtninge i arbejde, er det et utroligt vigtigt emne, hun har fat i. Ja, faktisk har hun fat i noget, som må være kerneopgaven for en integrationsminister: at integrere flygtninge og indvandrere i det danske samfund.

Hidtil har hendes retorik og politik mest gået ud på stramninger, grænsekontrol, teltlejre og nedsættelse af integrationsydelse – alt sammen noget, der ifølge Venstres logik skal begrænse indvandring, tilskynde hjemrejse og tvinge de tilbageværende ud på arbejdsmarkedet.

Jeg tænker på proaktive tiltag, der skal hjælpe flygtninge og indvandrere i uddannelse og job. Hvor er de tiltag, der skal gøre integrationen nemmere?

Som iværksætter håber jeg, at debatten på Folkemødet også kommer til at handle om at lette vejen, for at flygtninge kan starte egne virksomheder. Jeg foreslår, at det bliver tilladt for kommunerne at lave en glidende overgang fra integrationsydelse til selvforsørgelse. Så de i en periode på f.eks. et år får suppleret deres indtjening op til noget, de kan leve af.

Der er jo ikke arbejde til alle. Men de fleste kan starte for sig selv. Det har mange flygtninge erfaring med, hvor de kommer fra. Så hvis Muhammed vil starte egen virksomhed, hvorfor så ikke give ham en chance? En glidende overgang fra integrationsydelsen er et godt og positivt incitament.

Indtil videre præsenteres vi for negative incitamenter i form af nedsat integrationsydelse, som træder i kraft den 1. juli. Her får flygtninge det samme, som studerende får i SU. Men flygtninge har ikke forældre, der kan spæde til. Og de kan ikke så nemt få fritidsjob på grund af sprogvanskeligheder.

Det eneste positive incitament fra regeringen er rettet mod de rige, hvor topskattelettelser skal få dem til at ansætte flere i deres virksomheder. Men gør de nu det? Det ved vi ikke. Men en mere fleksibel ordning for iværksættere kunne sætte skub i jobskabelsen.

Jeg vil glæde mig over ethvert initiativ, der hjælper vores nye borgere ind i fællesskabet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.