Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Måske er man ved at blive hårhudet...

Efter weekendens masseskyderi i Orlando, hvor endnu en muslimsk sindsforstyrret mand gik amok med automatvåben og myrdede forsvarsløse festglade mennesker på en natklub, sidder vi andre og følger mediedækningen af denne begivenhed, der desværre snart er gået hen og blevet hverdagskost.

Man siger om store øjeblikke, at mennesker husker både tid og sted, hvad de selv var i færd med, når disse ting skete – det være mordet på John F. Kennedy, angrebet på World Trade Center, etc. På en måde bindes vi således historisk sammen med hændelsen, og den lagres i vores hukommelse, hvor den bliver til vores dødsdag.

Jeg ved ikke, hvordan det er med andre menneskers ”lagringsplads”, læs en modtagelig hukommelse, der er parat til at lade alverdens terrorhændelser indgå på hukommelsespladen, men for mit eget vedkommende er pladsen, kan jeg mærke, snart ved at være tom.

Glemt har jeg, hvor jeg selv var, da angrebene i Madrid og London fandt sted. Ligeså er det gået efterfølgende med hændelserne i Paris, København og en lufthavn i Belgien. Ej heller husker jeg længere, om kronologien passer; er det ikke også fuldstændig underordnet, al den stund man ikke kan holde orden på kaos og slet ikke har fantasi til at forestille sig, hvor terrorens hæslige ansigt vil slå til næste gang. Måske er man bare ved at blive ”hårdhudet” efter alle disse umenneskelige massakrer, ja, hvad kan snart ryste en i den boldgade.

Det skulle da lige være, at Danmark ikke kom med til de igangværende europamesterskaber i fodbold. Men også her spiller en nagende tanke hele tiden ind, og kun dommerfløjten tilkendegiver, at endnu en kamp blev afviklet uden selvmordsbomber og des lige.

Må det bedste hold vinde. Vi er nødt til at holde os selv i gang med lige dele terroranslag, EM, og en forestående Tour de France. Det kræver efterhånden et bredt bryst at skulle abstrahere snart fra det og snart fra det andet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.