Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Vi skal ikke være bagudrettet korrekte

Det er en helt forfejlet tilgang fra Statens Museum for Kunst, når museet laver en sproglig omskrivning for at undgå et ord, der engang var normalt.

Forleden offentliggjorde Statens Museum for Kunst, at museet har fjernet ordene ”neger” og ”hottentot” fra titlerne på i alt 14 værker. Fremover vil de to ord i stedet indgå som sekundær titel. Begrundelse: Museet mener, at ordene er utidssvarende og kan virke stødende.

Da jeg var barn, brugte vi ordet ”neger”. Det var lige så naturligt dengang, som det er unaturligt i dag. Ordet er en del af min generations historie, og selvom min søn aldrig kommer til at bruge ordet ”neger”, så er det vigtigt, at han kender historien bag ordet. For menneskesynet i datidens kunstværker fortæller noget om vores historie, den ulighed der var mellem folk, men samtidig også, hvor langt vi er nået i dag.

Derfor mener jeg, at det er en helt forfejlet tilgang fra museets side, når museet laver en omskrivning for at undgå et ord, der engang var normalt. Museets vigtigste opgave er at formidle, diskutere, debattere og lære af den originale historie.

Vi skal ikke være bagudrettet korrekte. Vi skal fastholde historien, som den er – også selv om ordet ”neger” indgår. For dét ord har en historisk betydning og er en del af vores fælles historie. Og det skal vi holde fast ved og lære af – også selv om vi ikke bryder os om den del af historiefortællingen. At Statens Museum for Kunst vil formidle, at ordet ”neger” ikke længere bruges og i stedet bliver erstattet af ”afrikaner”, er fuldstændig legitimt. Men når museet begynder at ændre på titler og tekster, går det efter min mening for vidt.

Vi skal fastholde originaltitler, som de var, da værket blev fremstillet, og så skal den videre formidling tage udgangspunkt i det. Vi gør historien og kulturarven en kæmpe bjørnetjeneste, hvis vi går ind og retter i den. Afslutningsvis vil jeg understrege, at det er Statens Museum for Kunsts helt egen beslutning, hvordan kunsten skal formidles. Når jeg ytrer mig om emnet, er det, fordi jeg er bekymret over det værdiskred og den tendens, vi ser i dag, hvor vi i så udpræget grad fokuserer på politisk korrekthed. I dette tilfælde på bekostning af historien.

Vores museer skal formidle den faktiske historie – også selv om den er politisk ukorrekt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.