Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Danmark er Israels ven

Danmark og EU stemmer ikke for resolutioner, der ensidigt fordømmer Israel i FN eller FN’s organisationer. Og den danske regering mener bestemt, at Israel skal have en fredsløsning, der sikrer landets grænser.

Danmark er Israels ven. Og vi udbygger løbende de gode relationer. For en måned siden besluttede den danske regering f.eks. at etablere et nyt innovationscenter i Israel. Det vil give danske forsknings- og uddannelsesinstitutioner og danske virksomheder lettere adgang til førende videnmiljøer og relevante samarbejdspartnere i Israel.

Alligevel kan man læse nogle meget underlige påstande i Jyllands-Postens debatspalter om, at den danske regering er antiisraelsk. »Danmark er en del af dæmoniseringen af Israel, selv om udenrigsminister Kristian Jensen vil påstå noget andet,« skriver Flemming Bengtsson (JP 1/6).

Israel skal have en fredsløsning

O.k., så har Bengtsson da på forhånd udelukket muligheden for, at mine argumenter vil gøre indtryk. Det er en underlig måde at diskutere. Men det skal ikke gå ud over JP’s øvrige læsere. For nej, jeg genkender overhovedet ikke Flemming Bengtssons meget mystiske påstand om, at ”Israel er skurken” i den danske regerings verdensbillede.

Danmark og EU stemmer ikke for resolutioner, der ensidigt fordømmer Israel i FN eller FN’s organisationer. Og den danske regering mener bestemt, at Israel skal have en fredsløsning, der sikrer landets grænser.

Jeg kan f.eks. ikke genkende Flemming Bengtssons påstand om, at EU har udstillet Israel i en resolution om zikavirus den 25. maj i WHO. Den 25. maj stemte WHO om den årlige resolution om sundhedstilstanden i de palæstinensiske områder, og her stemte EU samlet for. EU arbejder for, at denne type resolutioner fokuserer mest muligt på de tekniske emner.

Jeg undrer mig også over påstanden om, at Danmark kræver, at Israel skal betale krigsskadeerstatning til Libanon. Den ikkebindende resolution, Bengtsson taler om, handler om oliespild og miljøkonsekvenser af krigen i 2006.

Vi tager afstand fra alle trusler

Endelig hæfter Flemming Bengtsson sig ved, at jeg tidligere på året har været i både Iran og Saudi-Arabien. Begge lande er umulige at komme uden om, hvis man vil have fremskridt i Mellemøsten. Både Saudi-Arabien og Iran spiller en rolle i forhold til konflikten i Syrien, som sender tusindvis af flygtninge mod Europa. Derfor må begge indgå i løsningen, og derfor må man tale med dem begge.

Men på komplet useriøs vis sammenkæder Bengtsson mine besøg i Iran og Saudi-Arabien med dansk Israel-politik. Så lad mig skære det ud i pap: Danmark tager afstand fra alle trusler mod Israels sikkerhed, uanset hvor de kommer fra. Og vi deltager ikke i nogen ”bashing af Israel” i internationale fora.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.