Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Direkte politisk styring

Tak til Kurt Jacobsen for indlægget 28/5 om den nye aftale om en historikerundersøgelse af Danmarks krige i Serbien, Afghanistan og Irak. Jacobsen sammenligner ret tilspidset, men reelt berettiget, denne aftale med den statsstyring, der fandt sted af historie”forskningen” i de kommunistiske lande under Den Kolde Krig.

Myndighederne skal ”vejlede” forskerne om, hvad der må skrives og ikke skrives – helt »i god sovjetkommunistisk jargon«, som Jacobsen tilføjer.

Allerede i en kronik i JP 1/4 advarede jeg mod Mette Bock og Søren Pinds lukkede forhandlinger om at lave det, Jacobsen kalder et »coverup for at skjule sandheden om Irak-krigen i alle dens aspekter«. Kronikken hed ”Historikerne er for artige”, og dermed mente jeg, at flere historikere allerede var gået for vidt i tilpasningen til myndighedernes ønsker, idet jeg primært tænkte på PET-kommissionen.

At forestille sig, at rektorkollegiet nu skal udpege en historiker og en politolog til at lede denne forhåndscensurerede undersøgelse, overstiger min fantasi. Det vil ikke alene kompromittere universiteternes forskningsfrihed, men også de forskere, der siger ja til at indgå i undersøgelsen.

Jeg kan derfor helt og fuldt tilslutte mig Kurt Jacobsens advarsel til forskerkollegerne i historie og politologi mod at lade sig misbruge til dette forsøg på direkte politisk styring af historieforskningen. Hvis der skal foretages en undersøgelse af de tre krige, der er tale om, må det ske i frihed for både statsmagten og private interesser.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.