Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Vinder vi dannelsen tilbage?

Som faldende dominobrikker væltede tre begivenheder for nylig ind i min tro på dannelsens Danmark.

Første begivenhed var et debatmøde om underholdning og public service på Christiansborg. Her skulle vi debattere, hvornår underholdning er public service, hvilke public service-værdier, der kan være i underholdning, og hvordan disse tænkes ind i de konkrete programmer.

Næste input var en kronik af Finn Wiedemann i Jyllands-Posten 20/4 med overskriften: “Hvor blev kulturen af?”. Her pointerer Wiedemann, at »mens moderne kunst- og kulturpolitik engang var en integreret del af mange politikeres liv og noget, som de fandt relevant at bruge tid og energi på at orientere sig i, synes denne interesse i nutidens konkurrencesamfund at være forsvundet«.

Sidste brik var udmeldingen om, at Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst (SMK) får lov at genindføre entrébetaling efter at have haft fri entré siden 2006.

Alle tre inputs, der hver især har tyngde, men som samlet set fortæller mig, at dannelsen i Danmark står for fald.

For når museerne lukker for fri adgang for alle, og et debatmøde om underholdning og public service kredser om programmer som ”X Factor”, ”Toppen af Poppen” og ”Danmarks Bedste Maskot”, er jeg alvorligt bange for, at Wiedemann har ret, når han i sin kronik skriver, at »forestillingen om, at man bliver dannet eller forædlet ved at beskæftige sig med kunst og kultur, er på retur«.

Hermed ikke sagt et ondt ord om hverken museerne, de respektive redaktører på TV-stationerne eller de programmer, de sender. Jeg ved, at alle på de poster gør deres absolut ypperste for at nå i mål med det bedste, de kan levere, inden for de rammer der er sat.

Men Wiedemann rammer yderligere hovedet på sømmet, når han konkluderer, at »det at beskæftige sig med kunst og kultur skal enten kunne betale sig eller blot være et personligt anliggende«.

Kultur tilhører os alle?

For hvilke rammer er det, vi i konkurrencestaten sætter op for kulturen?

Ser vi på genindførelsen af entré på museerne (på trods af de sympatiske undtagelser for børn og unge), har det i hvert fald efter min mening meget lidt at gøre med demokratisering af kulturarven og tanken om, at historie og kultur tilhører os alle, og at interaktion med kulturarv kan gøre os til bedre mennesker og hjælpe os til at skabe et samfund med større fællesskab.

Fællesskab og et bedre samfund kan man dog ikke påstå, at netop ”X Factor” giver 100 pct. køb på: Her er et program, som samler nationen, og som ovenikøbet forstår at slå et sympatisk slag for integrationen i samme ombæring.

Men set i et overordnet perspektiv bekymrer det mig, at ”X Factor” som langt de fleste af vores public service-underholdningsprogrammer baserer sig på konkurrence. Her findes en vinder (og en masse tabere) og megen lidt nuancering udi en verden, som for de fleste personers og emners vedkommende meget sjældent er sort/hvid.

Det velreflekterede menneske

Idéen om det oplyste, velreflekterede menneske må således vige for værdien af den enkelte og overlevelse. Vi er helt nede på de laveste trin af behovspyramiden, og hvis vi vil øverst op, skal vi kæmpe os derhen, “gøre os fortjente til det” – vi skal vinde konkurrencen.

Men hvad i himlens navn er det for en konkurrence, vi skal vinde? Og hvorfor er så mange af os gået med på, at ”vi” skal vinde, når ”vi’et” så helt tydeligt mistes, idet vi indtræder i konkurrencen?

Jeg betragter ikke mig selv som håbløst naiv; jeg ved, der – som vores samfund er skruet sammen i dag – skal penge på bordet. Jeg ved, verden og problematikkerne omkring mig er større end ”X Factor” og betalt museumsentré.

Men jeg ville ønske, vi sammen kunne se, at vi p.t. starter mange krige i Danmark, og at en af dem langt hen ad vejen er mod os selv.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.