Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Nej til en lappeløsning

I midten af januar nedsatte regeringen et ekspertudvalg til at se på det store frafald i ungdomsuddannelserne og på, hvordan man kan få flere unge til at tage en ungdomsuddannelse. Det var en glædelig nyhed, der prompte fulgte op på pointen fra statsministerens nytårstale om, at vi ikke ”må glemme de unge, der stadig står tilbage ved start”. Planen er, at ekspertudvalget skal komme med sine anbefalinger med årets udgang.

For at udvalgets arbejde ikke skal ende som en lappeløsning og et irritationsmoment i en i forvejen omskiftelig verden på undervisningsgangene, så vil jeg anbefale at adressere de to helt grundlæggende problemer i vores uddannelsessystem.

Det første problem skal findes i, at vi igennem alt for lang tid har haft fokus på at teste og diagnosticere elever og putte dem i kasser. Denne samfundsensretning har den meget uheldige konsekvens, at den skaber A- og B-hold, hvor de boglige elever oplever en lettere og mere motiverende skolegang.

Det andet problem ligger i, at vi i uddannelsessystemet har en tendens til at italesætte byrder frem for den enkeltes ressourcer og muligheder. Vi går dermed glip af et kæmpe uforløst og uudnyttet potentiale, hvis vi ikke formår at mobilisere og engagere den kommende generation til at finde deres individuelle samfundsbidrag.

En ny reform, flere læringsmål og tests i paratviden eller et ensidigt fokus på at mindske frafaldet fra den ”bagerste række” er ikke løsningen. Løsningen ligger i et nyt og udviklende mindset. Vi skal gøre op med det fastlåste mindset, vi skal gøre op med et ensidigt fokus på mangler og ”typificeringer”, og vi skal flytte os til at se på hver enkelt elev som et unikt individ med særlige ressourcer, der skal fremelskes og udvikles.

Lup på det enkelte individ

Derfor skal løsningen findes hos vores lærere. Det er herfra, den enkeltes motivation fremelskes gennem positive forventninger til den enkelte elev – selvfølgelig i tæt samarbejde og med opbakning fra elevernes hjem. For det helt centrale er at styrke elevernes selvværd og motivation til at ville noget. Det gøres bedst gennem følelsen af, at man er vigtig som menneske, og at man kan blive bedre til det, man gerne vil.

Det kræver meget af vores lærere, der skal balancere mellem læringsmål, relationsarbejde og motivation af den enkelte elev. Derfor er det i mine øjne meget uheldigt, at der til tider, og startende med 1980’ernes politiske undervisningsreformer, bliver brugt en meget hård og ikke særlig hensigtsmæssig retorik over for lærerstanden.

Endnu mere uheldigt, og nærmest paradoksalt, er det, at vi nu ser store besparelser på uddannelsessektoren med flere lærerfyringer til følge. Det hjælper hverken eleverne ”på kanten af uddannelsessystemet” eller med at knække en nedadgående kurve, at der bliver færre ressourcer til undervise, motivere og guide vores unge ind i voksenlivet.

Så derfor, kære ekspertudvalg, vil jeg anbefale jer at tage fat på disse udfordringer og lægge fundamentet til, at vi tør interessere os mere for det enkelte individ og til, at vi tør satse på menneskers forskellige potentialer.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Kokain forklædt som computerspil til dit barn

Jens Kindberg
Der er aldersgrænse på hyggelotto, men ikke på hardcore gambling.

Blog: Hæng et sygehusskilt på væggene: Vi behandler ikke racister

Harun Demirtas
Er du virkelig i tvivl om, om en sygeplejerske med tørklæde kan hjælpe dig, må du finde et land, hvor der ingen muslimer findes. For du får ikke lov til at fravælge en pga. udseende eller religion

Debat: Han var alt det, Boris Johnson ikke er

Michael Kuttner
Lord Peter Carrington døde samme dag, som Boris Johnson trådte tilbage som udenrigsminister. De var, for at sige det mildt, forskellige.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her