Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Skal dansk tv-drama censureres?

Hans Schultz Hansen, områdeleder i Rigsarkivet, stiller i JP 25/3 nogle spørgsmål til vores position i debatten om tv-serien ”1864”. Skal historikerne »tilbageholde deres kritik for ikke at fremme DF? Skal historikere således skele til, hvad der er politisk opportunt?« Lad os derfor først og fremmest understrege: Historikere har – ligesom alle andre – præcis de samme rettigheder til at sige nøjagtig, hvad de vil. Alle synspunkter har pr. definition en ret til at blive offentliggjort. Det er en grundlæggende rettighed i et frit samfund.

Problemet er dog bare, at denne rettighed ikke synes at gælde for kunstnere og producenter af populærkultur, hvis de beskæftiger sig med fortiden. »Der påhviler derfor producenter af historiske film et ansvar for en redelig omgang med fortiden«, skriver Hans Schultz Hansen.

Vores kritik er ikke af, at de udtrykker sig kritisk om en tv-serie. Problemet er den selvmodsigelse, som Hansen gentager fra sine historikerkolleger – uden at anerkende paradokset. »Kravet udelukker hverken en personlig indfaldsvinkel eller kunstnerisk frihed«, skriver han. Umiddelbart efter ser vi historikernes særprægede, ofte anvendte ”men”: »Men 1864-filmen kammer over«. Kunstnerisk frihed er hos kritiske historikere oftest knæsat af et forpligtende ”men”.

Her har vi pudlens kerne. Dette ”men” svarer til DF’s problematiske forslag om at kræve fem historikere til at kontrollere DR’s dramaafdeling, når de producerer en historisk tv-serie. Dette forslag ligger så tæt op ad statsautoriseret censur, at vi mener, at historikerne – som jo ytrer sig frit – burde tage afstand.

For historikerne er det særligt udslagsgivende, at serien blev delvist finansieret med statspenge. Men langt den overvejende del af danskproduceret kunst er statsstøttet, så hvorfor dette særligt skulle gælde for ”1864”, er uvist.

En pinlig selviscenesættelse

Det kan derfor kun undre os, at historikerne – frem for at føle deres eget fag og faglighed udfordret – ikke ser den populærkulturelle interesse for historiske emner som en kærkommen anledning til at formidle fagets dyder. Det kan godt gøres uden at introducere et ”men”, der udfordrer kunstnerens ret til at skabe det værk, der ligger denne på sinde.

Når Hans Schultz Hansen afslutningsvist understreger, at det er »blevet en ren tilståelsessag«, fordi den tidligere dramachef Ingolf Gabold kaldte ”1864” for »et slag mod DF«, viser det, at også han ikke har fakta på plads omkring serien.

Ja, Gabolds udtalelse var en pinlig selviscenesættelse og spillede igen DF gode kort på hånden. Men hvordan serien, som blev indspillet efter, at Gabold havde forladt stillingen som dramachef, kan være kontrolleret af ham, er for os temmelig svært at se.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.