Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Store selskaber flyver tæt på solen

Ikaros er en af sagnfigurerne fra den græske mytologi. Han prøvede at slippe væk fra en græsk ø, hvor han blev holdt fanget. Ikaros byggede et par vinger af voks, fjer og tråd, så han kunne flyve væk. Men da han fik luft under sine vinger, blev han overmodig. Han fløj for tæt på solen. Vingerne smeltede, og Ikaros styrtede i havet og døde.

Efterhånden findes der en lang række af multinationale selskaber, der føler, at de er større end nationalstaterne. Det ser man blandt andet, når de multinationale selskaber med så stor kreativitet, at Mogens Glistrup ville klappe dem anerkendende på skuldrene, sender deres enorme overskud i skattely.

Eksemplet Luxembourg

Et eksempel på sådan et skattely er Luxembourg, der forrige år fik den tvivlsomme ære at lægge navn til Luxleaks-skandalen. I en årrække havde blandt andet Apple og Ikea kunnet kanalisere deres overskud fra de lande, hvor overskuddet var tjent, til det lille fyrstedømme. Her skulle de kun betale en mikroskopisk skat. Og landet, hvor overskuddet var tjent, fik ikke så meget som en flad femøre. Det er usolidarisk. Og derfor har jeg også fat i skattely-landene.

Tricket findes i flere andre lande end Luxembourg. Og det koster EU’s medlemslande dyrt i tabte skatteindtægter. Hver eneste af EU’s halve milliard indbyggere mister årligt 15.000 kr. på grund af skattefusk.

Det kunne vi få meget velfærd for. Og derfor er jeg også glad for, at de multinationale selskabers storhedsvanvid lader til at lakke mod enden.

Jeg er ordfører for Europa-Parlamentets særlige udvalg for bekæmpelse af skatteunddragelse. Her har vi allerede godt fat i de lande, der tilbyder selskaberne de lukrative skatteaftaler. Sidste år bed jeg mig fast i Schweiz, så det ikke længere er muligt at skjule penge på hemmelige konti i alpelandet.

Skoleret i parlamentet

Men arbejdet er langtfra slut. For Luxembourg-finten bruges stadig af flere af verdens største selskaber. Det gælder blandt andet Apple, Google, McDonalds og Ikea. Disse fire giganter skal derfor stå skoleret i Europa-Parlamentet den 15. marts. Her kommer vi til at gå hårdt til dem. For deres usolidariske fusk skal stoppes.

Udvalget og jeg forlanger, at der skal være fuld gennemsigtighed med de multinationale selskabers regnskaber. Og jeg mener, at de skal betale deres skat i det land, hvor de tjener deres penge. McDonalds i Danmark skal ikke bare have frit spil til at flytte deres overskud i skattely.

Ikaros lærte, at hovmod står for fald. Det håber jeg også, at de store selskaber lærer nu. I første omgang må mere åbenhed være vejen frem. Er det ikke nok, så må vi tage hårdere midler i brug.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.