Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

”Problembarnet” føler sig svigtet

Det går for langt at straffe danskere, der vil reintegreres. Jeg har boet her i seks år, anstrengt mig for at blive integreret, men føler mig nu lige så uvelkommen som migranter og flygtninge.

Artiklens øverste billede
Maja Høgh fra Solbjerg er som dansker kommet i klemme i udlændingeloven. Foto: Tobias Nicolai

Til ministeren for udlændinge, integration og bolig samt Folketingets medlemmer. To gange har jeg skrevet til ministeriet uden at modtage svar. Min henvendelse til DF’s formand om at tale med Inger Støjberg førte heller ikke til resultat. Derfor ser jeg mig nødsaget til igen at skaffe opmærksomhed gennem avisen og benytte min ytringsfrihed til at pege på kritiske samfundsforhold.

I politik handler det tilsyneladende primært om penge, sekundært om magt og tertiært om mennesker. Men en fokus på penge og ikke mennesker kan blive dyr for skatteborgerne.

Gratis for mig, samfundet betaler

Det er sådan, at jeg står i uvished om, hvorvidt jeg bliver ramt af en stramning af integrationsydelsen, som efter ministerens ønske skal omfatte alle, der har boet i mindre end syv år i Danmark. Uvisheden har medført depressive symptomer, som jeg har nævnt over for Jobcenteret. Jobcenteret har givet mig en henvisning til AS3, hvor jeg kan tale med en psykolog og en jobcoach. Det er gratis for mig, men ikke for skatteborgerne.

Depression er ikke, at man er skør i hovedet, men et naturligt resultat af, at man skal løse umulige problemer. Som ordet faktisk også siger, hænger det sammen med at blive presset. Det fører til negative tanker og nedsat energi. Mine negative tanker går ud på, at jeg er overflødig. Det er ikke så meget en følelse af ikke at kunne noget, men et reelt faktum, at jeg ikke kan få lov til at være til gavn i samfundet. Samfundet har dermed spildt en stor sum penge på at uddanne mig i ca. 20 år og spilder penge på at forsørge mig nu.

Hvis depressionen fortsætter, er der to muligheder: Jeg føler mig skyldig i at koste samfundet endnu flere penge, eller jeg kommer på krematoriet i en lidt for ung alder. Selvmordstanker hører til depression.

En uddannelse taget udenlands

Jeg bliver pålagt at finde arbejde og blive selvforsørgende, men aner ikke, hvordan jeg skal gøre det. Lad mig give et eksempel. For et par uger siden søgte jeg uopfordret arbejde på en privatklinik i Højbjerg, der tilbyder psykologisk smertebehandling. Der kom et meget sødt svar tilbage fra lederen, som skrev, at hun ville ønske, at hun kunne ansætte kvalificerede folk som mig.

Hindringen lå i, at regionerne pålægger dem kun at arbejde med autoriserede danskuddannede psykologer. Så gør det mig vred, at jeg har fået dansk SU og SU-lån til min schweiziske uddannelse. Hjælpsomme mennesker får nu sikkert behov for at give mig et ”godt” råd. Andre vil tænke, at det er min egen skyld, for det kan da virkelig ikke være sådan i Danmark. Men jo, det er det. Der er mange hjemvendte med dansk pas, som ikke kan komme i fornuftigt arbejde.

Jeg kender en kiropraktor, der ikke må udøve sit erhverv i Danmark, fordi uddannelsen er taget i England. En mand, som har arbejdet som grafiker på et reklamebureau i Hongkong, arbejder nu i en discountkæde.

Efter nu at have beskrevet, hvordan jeg er blevet handicappet af regler, vil jeg gå over til at nævne den private sag, jeg skrev til ministeren om. Det er igen noget, hvor jeg skal løse et umuligt problem.

Far og mor er trætte af, at deres datter på 46 bor hos dem. De har flere gange presset mig til at flytte væk. Vi har en del konflikter om dette. Hvor er den bolig, jeg som enlig kan betale med integrationsydelse, hvis jeg også skal have råd til månedskort til rutebilen?

Svigtet, truet og ydmyget

Hvis jeg skulle glemme en forpligtelse over for Jobcenteret, kommer der en slags bøde. Jeg glemte f.eks. at oplyse 1100 kr. i feriepenge og skulle derefter tilbagebetale omkring 1800 kr. Hvis integrationsydelsen bliver en realitet for mig, ville det have været helt uoverskueligt. Det økonomiske er det ene, det andet er konsekvensen i forholdet til de nærmeste. De mister tålmodigheden med ”problembarnet”.

”Problembarnet” føler sig svigtet, truet og ydmyget. Jeg er ikke et enkelttilfælde, men én ud af mange danskere. Nej, jeg er ikke den eneste akademiker, der ikke kan få arbejde. Men jeg har altså ikke læst musikvidenskab. Jeg har studeret et fag, der kan bruges i samfundet. Jeg kunne lidt spøgefuldt sige, at jeg har været dum nok til at gennemgå uddannelsen på tysk.

Hvordan flygtningekrisen håndteres, har jeg ingen holdning til. Men det går for langt at straffe danskere, der vil reintegreres. Jeg har boet her i seks år, anstrengt mig for at blive integreret, men føler mig nu lige så uvelkommen som migranter og flygtninge. Der er store og små MF’ere, der er differentierede og har fået noget at tænke over, men ministerens empati tvivler jeg på.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.