Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Når hovedet går i stykker

Livet på dagpenge er ikke – som mange fejlagtigt antager – en forlænget ferie. Det er nedslidende og deprimerende at føle, at man ikke kan bruges til noget som helst.

Artiklens øverste billede
Lige nu er Andreas Waaben sygemeldt med en svær depression, hvorfor han ikke kan søge arbejde. Foto: Casper Holmenlund Christensen

Jeg har tidligere ment, at stress og depression var noget fis – en dårlig undskyldning for at være lidt doven, og manglende vilje til at tage sig sammen. I løbet af det seneste år er jeg dog blevet meget klogere.

Med udsigt til en treårig projektansættelses ophør begynder det så småt at kunne mærkes. En uro i krop og hoved, problemer med at sove og daglige bekymringer om at skulle trækkes rundt i manegen i det frygtelige dagpengesystem. Mit humør bliver væsentligt dårligere, jeg bliver hurtigere træt, og jeg har svært ved at huske noget som helst.

Jeg kan gå i Føtex efter mælk og rugbrød og komme hjem med en pose nødder i stedet. Jeg tænker ikke videre over det, men trøster blot mig selv med ”jeg har bare haft en dårlig dag – det hele bliver bedre i morgen”.

Betragtet som en doven snylter

Problemet er bare, at det ikke bliver bedre i morgen, hvis man ikke gør noget ved problemet. Derfor fortsatte jeg, som jeg plejede, og det resulterede blot i, at mit humør blev endnu dårligere, jeg blev mere og mere træt, og jeg orkede knap nok andet end at ligge i sofaen og vente på, at min kæreste kom hjem fra arbejde.

Da min ansættelse så ophørte, stak det helt af. Livet på dagpenge er ikke – som mange fejlagtigt antager – en forlænget ferie. Det er nedslidende og deprimerende at føle, at man ikke kan bruges til noget som helst. At man så tilmed skal til ”jobsamtaler” på jobcenteret, hvor man bliver betragtet som en doven snylter, hjælper bestemt ikke på humøret og selvtilliden.

Sur og ugidelig

I løbet af de næste par måneder, bliver jeg mere og mere ked af det. Jeg har ingen energi og er sur og ugidelig. Jeg ender faktisk i en depression, som jeg slet ikke er opmærksom på, fordi jeg har alt for travlt med at jagte det job, der kunne gøre alt godt igen. Derfor får jeg ikke stoppet op og lyttet til de signaler, min krop forsøger at sende til mig.

Det hele ramler så for alvor sammen, da min kæreste dagen før vores 10-års jubilæum kommer hjem og siger, at nu flytter hun altså fra mig. Der står jeg så. Arbejdsløs og helt alene i verden. Nu kan jeg pludselig for alvor mærke den depression, jeg alt for længe har forsøgt at undertrykke. Der er pludselig intet, der betyder noget, intet der kan gøre mig glad, og jeg føler mig fuldstændig ubrugelig og fravalgt på alle måder.

Græder til jobsamtale

Et par uger senere bliver jeg indkaldt til jobsamtale. Det burde jo være en succes og en mulighed for at komme videre med mit liv. Men jeg har det åbenbart så skidt, at jeg til samtalen begynder at græde, da jeg skal fortælle om mig selv. Jeg får (selvsagt) ikke jobbet.

Nu er jeg efterhånden ved at indse, hvor slemt det egentlig står til med mig, så jeg kontakter min læge for at få hjælp. Selv om det vurderes, jeg skal have akut psykiatrisk hjælp, er der ventetid på godt en måned for bare at komme til en indledende samtale ved psykiatrien. Jeg har gjort, som jeg har fået besked på. Jeg har taget flere uddannelser, efter jeg var færdig med gymnasiet, jeg har arbejdet og bidraget til samfundet. Jeg har været glad og udadvendt. Det er arbejdsløshed, der har ødelagt mig.

Kan det virkelig passe, at man på den måde bare smider værdifulde ressourcer på gulvet?

Kommer ingen steder

Lige nu er jeg sygemeldt med en svær depression, hvorfor jeg ikke kan søge arbejde. Problemet er bare, at jeg er overbevist om, at et arbejde vil være et væsentligt skridt på vej ud af depressionen. Jeg har været til et par jobsamtaler, efter jeg er blevet syg, men det har været utroligt svært for mig at ”sælge mig selv” i den situation, jeg lige nu er i.

Min læge og psykolog anbefaler, at jeg starter langsomt op igen på arbejdsmarkedet, men jeg kan jo ikke tage til en jobsamtale og sige: I øvrigt har jeg bøvlet lidt med en svær depression det sidste stykke tid, så det ville være alle tiders, hvis I kunne være ekstra søde ved mig i starten.

Slået hjem i ludo

På den anden side er jeg jo heller ikke interesseret i at blive parkeret på sygedagpenge eller i skånejob, men lige nu kommer jeg bare ingen steder.

Jeg føler, at jeg er blevet slået hjem i ludo, og den terning, jeg sidder med, har ingen globus, og derfor kan jeg ikke komme tilbage på brættet. Jeg er frygtelig bange for, at jeg skal ende på overførselsindkomst resten af mine dage. Det er absolut det sidste, jeg har lyst til. Jeg vil så frygtelig gerne arbejde, men lige nu er mit vigtigste værktøj – mit hoved – gået i stykker. Jeg skal bare have en chance for at komme i gang igen, men jeg har så frygteligt svært ved at se, hvordan jeg skal få den.

Det er jo ikke, fordi jeg er doven eller ikke vil tage mig sammen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.