Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Få dig en digital uddannelse, Danmark

Som Jyllands-Posten fremhæver på lederplads 29/12, klikker danskerne i stigende grad løs hos udenlandske netbutikker. Hver tredje handel på nettet går til en udenlandsk netbutik, og det svarer til en digital grænsehandel på 30 mia. kr. årligt.

Dansk Erhverv påpeger i et svarindlæg 5/1 i JP, at de danske netbutikker især udfordres af høje skatter og moms, som giver svære konkurrencevilkår.

Det har Dansk Erhverv ret i, men set fra FDIH’s side er det dog et lige så vigtigt problem. Danmark prioriterer ikke kommercielle, digitale uddannelser højt nok. Nye uddannelser kan sikre den rette arbejdskraft med de rigtige kompetencer til danske netbutikker i et internationalt, skarpt konkurrencepræget e-handelsmarked.

Derfor henter danske virksomheder enten dyr udenlandsk arbejdskraft, flytter til udlandet eller taber kunder til store internationale virksomheder. Det går først ud over danske virksomheder, dernæst væksten i dansk økonomi. Udfordringen er altså tydelig og presserende. Det samme er svaret: uddannelse.

Overhalet i digitalt kapløb

Danmark var for få år siden verdens førende nation på det digitale område, ikke mindst e-handel. Det passede fint med vores selvopfattelse som innovative, nytænkende, og at vi ofte gør det ”bedre” og er ”dygtigere” end andre. Hvordan kan det være, at vi nu er overhalet i det digitale kapløb af mange andre lande?

Svaret er, at Danmark ikke satser tilstrækkeligt på at udvikle de kompetencer, der skal sikre digitalisering af handelen. Hvis vi vil, kan vi uddanne digitale købmænd i verdensklasse.

Men det kræver især højere uddannelser, hvor kandidaterne lærer at slippe innovation og nytænkning løs, når arbejdsopgaver skal digitaliseres uden at give køb på det grundlæggende dna i det digitale købmandskab. Der er hårdt brug for friske øjne til at se på udviklingen af nye uddannelser, ligesom de nuværende uddannelser også mangler et markant digitalt løft.

Samspil med virksomhederne

FDIH er talerør for virksomhederne, som ved, hvad de har brug for – dygtige(re) medarbejdere. Nye digitaliseringsuddannelser skal opbygges i tæt samspil med erhvervslivet og de videnscentre for digitalisering, der allerede eksisterer.

Hvis vi skal sikre, at Danmark kan klare konkurrencen med udlandet, kræver det, at politikerne og uddannelsesstederne er klar til at lytte og handle. Det er ikke nok at rulle bredbånd ud til yderste klitrække, som statsministeren foreslog i nytårstalen.

Vi skal også have medarbejdere, der kan se, udvikle og bruge de digitale muligheder. Målet er, at Danmark får verdens bedste e-handelsstyrke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.