Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Overenskomst er utidssvarende

Jeg kan kun være enig med de tre transportordførere fra hhv. EL, SF og S (indlæg i JP 17/12), nemlig at der skal være ordnede løn- og arbejdsvilkår for vores chauffører.

Men de tre herrer skal huske på, at der findes ingen anden branche i hele Danmark, hvor løn- og arbejdsvilkår er bestemt ved lov – i godskørselslovens § 6 stk. 3 står: »Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.« Dvs. at hvis en vognmand ikke følger gældende kollektive overenskomster, men vælger at følge andre, er han notorisk lovovertræder og kan derfor miste sin tilladelse.

Men der står intet i loven om, at det skal være de overenskomster, der er forhandlet mellem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter. Derfor er højesteretsdommen faldet ud, så andre kollektive overenskomster kan accepteres. Og godt for det. For som det er nu, har 3F og DI monopol på at lave overenskomster til transportbranchen, og monopol er aldrig sundt i nogen branche.

Vi er mange transportvirksomheder, der igennem mange år har opfordret DI til at lave overenskomster, der er fleksible og moderne, og som passer til de krav, transportkunderne stiller i dag til deres transportører. Men det er endnu ikke lykkes at vinde gehør, så vi er stadig bundet af en normallønsoverenskomst, som forhandles centralt, og hvor der ikke er mulighed for at tilpasse til de opgaver, som den enkelte transportør skal udføre.

Færre eksportchauffører

Den overenskomst, som er gældende for grænseoverskridende kørsler er så utidssvarende, at der ikke er mange danske eksportchauffører tilbage – et erhverv, der gennem tiderne har haft så stolte traditioner. Eksportkørslerne er ganske enkelt overtaget af udenlandske biler og chauffører.

Vi har ikke brug for en lov, der skal sikre den retstilstand, der var før højesteretsdommen. Vi har brug for at få flere overenskomster at vælge imellem og finde den, der passer til den enkelte virksomhed, så vi kan ruste os i konkurrencen med de udenlandske biler.

Med udsigt til chaufførmangel er der ingen vognmænd, der ville kunne ansætte chauffører og presse dem på løn- og arbejdsvilkår – hvis det var tilfældet, ville chaufførerne jo kunne skalte og valte mellem de vognmænd, der giver de bedste forhold, og vælge de vognmænd fra, der ikke har ordnede forhold.

Vi skal ikke kun have ordnede forhold for chaufførerne, vi skal også have ordnede forhold for arbejdsgiverne i transportbranchen, og det kan vi få ved, at der gives mulighed for at vælge en overenskomst blandt flere, som passer til den enkelte transportvirksomhed. Det vil give den fleksibilitet, der er brug for i branchen, så mobiliteten af varer (og passagerer) udnyttes bedst muligt til gavn for danske vækst og beskæftigelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.