Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Jeg gør det for mine børns skyld

Jeg ikke kan bære den tanke, at vores børn og børnebørn skal vokse op i noget, som bare bliver værre og værre. De skal kunne gå frit på gaden uden knivstikkeri og turde tage ungdomsjob i en 7-Eleven uden at frygte, at de bliver udsat for røveri.

Artiklens øverste billede
Pernille Vermund. Foto: Mikael Jalving

Mindre kontrol og bureaukrati i den offentlige sektor, fuld kontrol med indvandringen. Sådan lyder opskriften fra formanden for det nystartede parti Nye Borgerlige, Pernille Vermund.

Kronborg ligger kun et stenkast væk, men dette nationale klenodie synes sløret af en ubestemmelig vinterdis. Disen symboliserer ifølge Pernille Vermund regeringens politiske rådvildhed, især når det gælder udlændingepolitikken og det voksende asylpres mod de danske grænser, kasser og værdier.

»Asyl- og flygtningepresset er det allervigtigste, alt andet kan jo være ligegyldigt«, siger Pernille Vermund og uddyber: »Vi kan tale forsvar, sundhed, skolepolitik, men det hele er ligegyldigt, hvis vi formøbler vores økonomi og vores værdier og kulturgrundlag med en slap udlændingepolitik. Statsministeren forventer 25.000 asylsøgere næste år, hertil kommer familiesammenføringer, det er en helt ny normal, ja, det er helt vildt, når vi i forvejen véd, hvor dårligt det går med integrationen af mennesker fra de muslimske lande.«

Nogle kalder Nye Borgerlige en blanding af DF og LA – er det en korrekt varedeklaration?

»Ja, det er en forenklet, men letforståelig forklaring på vort politiske ståsted. DF tog for 20 år siden De Konservatives værdipolitik. LA har senere snuppet den borgerlige økonomiske politik. De Konservative har sluppet begge dele, og derfor savner vi et parti, der både vil føre en klassisk, konservativ værdipolitik og en borgerlig økonomisk politik, og som er klar til at tage et utvetydigt opgør med de overstatslige aftaler i EU og internationale konventioner, som begrænser vores ret til selv at bestemme politikken i Danmark. Vi ønsker at forsvare de værdier, der har skabt Danmark de seneste århundreder og rette op på den vaghed og de misforståelser, der har præget den førte udlændingepolitik i henved 30 år til trods for Fogh Rasmussens småjusteringer. Vi er i den mærkværdige situation, at selv om DF, LA og De Konservative alle lader til at være parate til at slække på flygtningekonventionen, så afstår Venstre fra at gøre det.

Derfor foreslår vi bl.a. et akut asylstop og et fuldstændigt opgør med FN’s flygtningekonvention fra 1951, der rider de europæiske lande som en mare og forhindrer dem i at forsvare deres territorier.«

»I den økonomiske politik ønsker vi en reformation af den offentlige sektor, herunder en afskaffelse af unødvendigt bureaukrati. Siden 1970 er antallet af offentligt ansatte mere end fordoblet fra 325.000 til ca. 800.000. Jeg mangler endnu at høre, at kvaliteten af den offentlige service har taget samme spring opad, det er snarere omvendt.«

Hvor skal der skæres?

»Vi skal finde frem til kerneydelserne og afvikle eller udlicitere det overflødige.

Vi ønsker en folkeskole, men vi er åbne over for, at andre end offentligt ansatte løser opgaver; det vigtige er, at kvaliteten er i orden, og det er den ikke p.t.

Til gengæld vil vi gerne have ansvaret tilbage til skolerne og vise fagligheden den tillid, den har krav på. Politikerne skal i højere grad trække sig ud og kontrollere mindre, for hver gang, vi kontrollerer, så opstår der et ekstra lag af kontrollanter. Det er primært det lag, der skal væk.«

Er den offentlige sundhedsordning kerne? Er forsvaret? Er de højere læreanstalter?

»Ja. Men igen: Vi har set en tendens til, at politikere blander sig i, hvad der f.eks. skal forskes i. Det, du nævner, er alt sammen kerneopgaver for den offentlige sektor, og forsvaret ligger os på sinde. Danmark har en forsvarsminister, der siger, vi bare kan låne af Nato eller af USA, og det er mildest talt dårlig stil. Danmark er reelt blevet afrustet igennem en lang periode, og den udvikling skal stoppes. Vi skal ikke være en regional supermagt, men leve op til vores forpligtelser i Nato, så vi fælles kan levere den sikkerhed, der er nødvendig.«

Hvad er jeres succeskriterium til næste folketingsvalg?

»Vi skal ind.«

Og hvis I ikke gør det, så var det dét?

»Ja. Vi har ét skud i bøssen. Vi skal ind, og det kommer vi også. Vi har først lige fået godkendt vores navn af Indenrigsministeriet, er i fuld gang med at samle vælgerunderskrifter, har oprettet lokalafdelinger, holdt medlemsmøder, og til januar vil vi præsentere en række nye kommunalbestyrelsesmedlemmer rundt om i landet.

De agter at springe til Nye Borgerlige – og det giver os en realpolitisk platform op til kommunalvalget i 2017 samt det efterfølgende folketingsvalg.

Det vil nok også give en større volumen i den offentlige mening, så flere kan se og høre, hvad vi står for.

Fortæl mig, hvorfor du overhovedet orker at kaste dig ind i politik igen. Du har jo allerede siddet i Helsingør Byråd og været konservativ folketingskandidat, du er arkitekt og driver selvstændig virksomhed. Hvorfor søger du ind i det politiske?

»Fordi vi er nødt til at etablere en ny orden. Jeg gør det for mine børns skyld, ja, det er dem, det handler om, undskyld, men nu bliver det pludselig sentimentalt, det havde jeg ikke regnet med… Men det er, når jeg ser på mine drenge og samtidig aner, hvad det er for et Danmark, de kommer til at vokse op i, hvis vi ikke gør noget nu ved indvandringen fra de muslimske lande… Ja, så…«

Så hvad?

»Ja, det er det, der driver mig. At jeg ikke kan bære den tanke, at vores børn og børnebørn skal vokse op i noget, som bare bliver værre og værre. De skal kunne gå frit på gaden uden knivstikkeri, turde tage ungdomsjob i en 7-Eleven uden at frygte, at de bliver udsat for røveri, de skal kunne have tillid til andre, gå alene hjem fra fest, sådan nogle simple dyder, som vi tager for givet. De små ting er store, fordi de rummer frihed og tryghed. Hvis vi råder vore børn til ikke at tage job i 7-Eleven og i stedet giver dem penge med hjemmefra, så svigter vi det, der har gjort os stærke.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.