Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Arabisk vold i Jerusalem – før og nu

Hvad er forskellen på den arabiske vold mod jøder i Jerusalem i 1920’erne og i dag? Svaret er: ingen. I april 1920 opfordrede den senere mufti af Jerusalem Haj Amin al-Husseini og andre arabiske ledere de arabiske masser til at gå ud og angribe jøder i Jerusalem. Og sådan blev det. Adskillige jøder blev dræbt og over hundrede såret.

I maj 1921 blev fabrikerede løgne om jødisk vold mod arabere anledning til arabiske optøjer, der i løbet af en uge kostede 47 jøder over hele Palæstina livet. Omtrent lige så mange arabere blev dræbt, fortrinsvis i kampe med det britiske politi.

I august 1929 spredte palæstinensiske arabere, igen under ledelse af mufti Haj Amin al-Husseini (Yassir Arafats store forbillede), falske rygter om, at jøderne havde planer om at angribe al-Aqsa-moskéen i Jerusalem. Igen kom det til optøjer og angreb på jøder i Jerusalem og andre byer. I Hebron blev en massakre, der kostede 67 jøder livet, enden på flere tusinde års uafbrudt jødisk tilstedeværelse i byen. Da britiske tropper fik situationen under kontrol, havde volden kostet 133 jøder og 87 arabere livet.

I september 2015 gav falske rygter om, at Israel ville tillade jøder at bede på deres helligste sted, Tempelbjerget (hvilket i øvrigt kun lyder rimeligt), anledning til, at palæstinensiske arabere angreb israelsk politi og civile jøder med sten og fyrværkeri, ophobet til formålet inde i al-Aqsa-moskéen. De palæstinensiske ledere, bl.a. selvstyreformanden Mahmoud Abbas, pustede til ilden ved at påstå, at Israel truede al-Aqsa-moskéen: »Præsidenten fordømmer på det strengeste angrebet af besættelsesmagtens militær og politi imod al-aqsa-moskéen og aggressionen imod de troende«.

Lyder det bekendt?

Efter endnu et par dage med arabiske angreb mod jøder på Tempelpladsen hældte Mahmoud Abbas mere benzin på bålet og opfordrede til yderligere vold: »Vi velsigner enhver dråbe blod, der er spildt for Jerusalem, som er rent blod, blod spildt for Allah, om Allah vil. Enhver martyr vil nå paradis, og enhver såret vil blive belønnet af Allah. Al-Aqsa er vores (...) og de (jøderne) har ingen ret til at besudle (den) med deres beskidte fødder«.

I de følgende uger eskalerede volden med drab på jøder overalt i Jerusalem. Lyder det bekendt?

Nogle kommentatorer og journalister herhjemme (fx Martin Krasnik i hans interview med Jonatan Møller Sousa fra Dansk Zionistforbund i DR2’s ”Deadline” 8/10) insisterer på, at den seneste vold må være en reaktion på fortsat byggeri i israelske bosættelser. Den er nok snarere udtryk for, at de palæstinensiske arabere i dag ikke har accepteret, at de må dele såvel Tempelbjerget som resten af Det Hellige Land med jøderne.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Trump har ret – vi bør tage os sammen

Anders Vistisen
Danmark bør sigte efter at bruge to pct. af bnp på forsvaret.

Blog: Martin Ågerup ser muslimer uden at se islam

Mikael Jalving
Kultur og islam stikker dybere end til et juridisk eller filosofisk spørgsmål om skyld og ansvar. Kulturer spørger ikke om lov.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her