Dagpenge og en alder omkring de 60
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
En dagpengekommission, angiveligt af dyr akademisk observans, offentligt finansieret, er barslet med en rapport.
Det er toppen af debatten i disse dage.
Som sædvanlig, når disse kloge høveder konkluderer, er der tale om, at dagpengemodtagere er en pestilens for samfundet, og at deres situation er selvforskyldt.
Der tales om at indskyde incitamenter til at søge arbejde, fx i form af færre dagpenge.
Incitament, min bare ... Jeg er ledig, min arbejdskraft er tilgængelig, hvilket jeg daglig gør mangeartede virksomheder opmærksom på. Men som sædvanlig er der absolut ingen, som forholder sig til det faktum, at erhvervslivet ikke vil benytte den tilgængelige arbejdskraft, når alderen er i omegnen af 60 år.
Lige så sædvanligt er der ingen i det hovne og overbetalte akademiske embedsmandsmiljø, som oplyser folketingspolitikerne om dette forhold.
Men folketingspolitikere er jo også bare på en form for overførselsindkomst – hov, ligesom de akademiske embedsmænd er det (blot i den dyrere ende).