Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi har ikke alle samme sortsyn på sundhedsvæsenet

Lars Juhl Petersen, centerdirektør Rigshospitalet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er en frustreret kollega, der har sat pen til papir i JP’s kronik den 6. oktober. Frustrationen genkender jeg fra kolleger og mig selv. Vi vil patienternes bedste, men vejen mod målet virker fyldt med forhindringer.

Alligevel deler jeg ikke læge Thomas Emil Christensens (TEC) sortsyn om et sundhedsvæsen, der er på randen af kollaps. For sandheden er, at der også er gode initiativer og bevægelser i den rigtige retning, som vil gavne patienten.

Sundhedsplatformen udnævner TEC til ”Region Hovedstadens it-fadæse”. Jeg tror heller ikke på, at et nyt it-system kan redde verden. Men jeg vil skrive under på, at det alt andet lige er positivt, at Region Sjælland og Region Hovedstaden sætter et nyt og mere forenklende system i søen, hvis formål er at gøre livet lettere for både patienter og ansatte – og for at skabe overblik, sikkerhed og give behandlingsforløb med færre fejl.

Ligesom jeg synes, det er positivt, at man i Region Hovedstaden og på Rigshospitalet under overskriften ”Fokus og forenkling” arbejder med at prioritere de vigtigste mål og indsatser og samtidig arbejder på at reducere de mange dokumentationskrav.

På samme måde ser jeg det som positivt, at regionens politikere ikke altid tænker i varme hænder, når der skal spares. Regionen har således sidste år sammenlagt de store akuthospitaler, der netop fokuserer på at spare på administrationen og ”kolde hænder”.

En smart designløsning?

Endelig nævner TEC regionens indsats ”Ventet og Velkommen”, som han får til at lyde som en smart designerløsning udtænkt af et konsulentfirma. Men det er forkert.

Det er regionens egen indsats, som først og fremmest er båret af regionen selv. Og det handler om, at patienter og pårørende skal have en oplevelse af at være ventet, og at den enkelte patients situation i højere grad skal styre forløbet.

Det handler om at styrke servicekulturen og indretningen af vores sundhedsvæsen. For uanset hvor travlt vi har, skal vi altid interessere os for den kommunikation og service, som vi tilbyder patienterne. Det handler med andre ord om tryghed.

Men ja, vi er pressede på økonomien. Og ja, der er mange krav og ønsker fra landets politikere.

Men der er også en ukuelig vilje til at kæmpe for bedre sundhed til samfundet – og der er sat skibe i søen af os selv og af vores politikere, der vil lette arbejdet for mange af os. For patienternes bedste.