Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Bevægelse i skolen holder hjernen vågen

Et af de helt store fremskridt med skolereformen er kravet om, at børnene skal være fysiske aktive 45 minutter om dagen. At bruge kroppen, når man lærer, giver gode resultater, især for de yngste elever. For de ældste elever er bevægelsen primært godt for at holde hjernen vågen og holde fokus – absolut ikke uvæsentligt for teenagehjerner.

Bevægelse skal både sikre børnene bedre indlæring, sundhed og trivsel. Det er gode formål, men når man ude på den enkelte skole skal leve op til de flotte mål, løber man ofte ind i problemer. Det skyldes især, at ikke al bevægelse giver de ønskede gevinster.

I Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet for børn mellem fem og 17 år hedder det:

»Vær fysisk aktiv mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter«.

Moderat intensitet betyder på almindeligt dansk, at pulsen skal op. Høj intensitet er, når man ikke længere har luft til at tale sammen.

Mere og mere forskning viser, at netop intensiv fysisk aktivitet er vejen til at hjælpe børnene til at lære mere. Derfor er det afgørende, at de 45 minutter ikke ender som tilfældig adspredelse i løbet af en lang skoledag.

Hvis det skal batte noget, er det altså ikke nok at hoppe en tabel i skolegården. Der skal kvalitet og intensitet ind i minutterne. Børnene skal udfordres motorisk og konditionsmæssigt.

Behøver ikke at være dyrt

Det kalder på en overvejelse af, om det giver mening at efteruddanne lærerne til at stå for alt omkring de 45 minutter. Selv den bedste dansklærer ved ikke nødvendigvis noget om, hvordan man skaber kvalitet i børns bevægelse.

Det er naivt at tro, at det er noget, der kan løses med en uges efteruddannelse. Selvfølgelig skal lærerne efteruddannes, men der er også brug for at få fagpersoner med den nødvendige viden ind på skolerne. Det kunne for eksempel være fysioterapeuter eller andre, der har stor viden om bevægelse, motorisk udvikling og fysisk aktivitet. Det handler ikke om at overtage lærernes ansvar, men om at sikre, at de får den sparring, der kan sikre kvaliteten i de 45 minutter. Samtidig vil det betyde, at der er nogen på skolerne med blik for betydningen af fysisk aktivitet.

Heldigvis oplever vi, at enkelte kommuner er begyndt at gøre noget. Det er dejligt, at nogen går foran. Men hvis vi skal sikre, at alle børn får adgang til de store gevinster i form af sundhed og indlæring, som de 45 minutter blev indført for at sikre, så kræver det, at alle kommuner og skoler tager udfordringen alvorligt.

Det kan lyde dyrt, men det behøver det absolut ikke at være. På f.eks. Skolen ved Sundet på Amager er der nu tilknyttet en fysioterapeut 10 timer om ugen. Det lyder måske ikke af meget, men det at have en person med den nødvendige viden gør en stor forskel for både lærere og elever.

Der bliver talt meget om forebyggelse i disse tider. De 45 minutter er alle tiders mulighed for rent faktisk at fremme folkesundheden afgørende. Både her og nu i børnehøjde – og på længere sigt i hele samfundet. For børn med sunde motionsvaner, der har fået det fulde udbytte af undervisningen i folkeskolen, har de bedste forudsætninger for et langt, godt og sundt liv.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.