Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Lad mig holde ferie som alle andre

Det er ferietid. Det er skønt. Mange tager en tur til udlandet. Andre nyder den skønne danske sommer fra et andet sted end deres hjem. Over middag tager vi en lur til Jørgen Leths lyriske Tour de France-fortællinger. Sidst på eftermiddagen dufter vi misundeligt til naboens tændte grill. Måske griller vi sammen med dem. Der er umiddelbart ingen bekymringer.

Selv har jeg lige været på Bornholm. Nu sidder jeg og griller på terrassen med min lillebror. Desværre bliver det nok uden røde bøffer. For min kommune mener, at den ferie, jeg er kommet hjem fra, skal koste mig dobbelt på grund af mit handicap. Jeg skal nu også betale min hjælpers omkostninger. Egentlig havde jeg jo helst været ham foruden, men så kan jeg ikke komme på toilettet, i seng eller få tøj af og på. I mit hjem og på min ferie er jeg fuldstændig afhængig af en hjælper 24 timer i døgnet. Jeg er bundet til en elektrisk kørestol og har brug for hjælp til det meste.

Begrænsede muligheder

I Danmark er menneskers muligheder for ferie forskellige. I den første gruppe findes mennesker uden et handicap, der traditionelt set har fem-seks ugers ferie. Dem kan man bruge, som man vil. Tage hvorhen man vil.

I en anden gruppe er sådan nogle som mig. Mennesker med handicap der har behov for at have en personlig hjælper med på ferien. Den omfattende hjælperordning kaldes BPA-ordning. I Fredensborg Kommune kan man tage på ferie med hjælperens omkostninger dækket for 4.000 kr. om året. Men det er langt dyrere at have et handicap og være på ferie.

Der er behov for gode adgangsforhold og et vist størrelse toilet. Derfor kan jeg ikke bare tage på hostel som mine jævnaldrende på 24 år. Mit beløb for i år var allerede nået, da jeg bestilte ophold til et fodboldstævne med det hold, jeg er fodboldtræner for. At være frivillig træner til en fodboldturnering er åbenbart ferie.

Hvis det ikke er diskrimination, at mennesker uden handicap kan tage på ferie i fem uger, mens mennesker med handicap er begrænset til 4.000 kr., hvad er det så? Hvis man tog dobbeltpris for rejser for mennesker med mørkt udseende, ville det være racisme. Er det her så handicapracisme?

Styret af økonomi

I Danmark har vi i mange år haft et kompensationsprincip. Der er regler til at dække nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse. På den måde kan mennesker med handicap leve på lige fod med alle andre. Det er en merudgift at have en hjælper med på ferie. Hvis jeg kunne klare mig selv, havde jeg ikke haft ham med.

Jeg betaler selvfølgelig mine egne omkostninger for ferien. Det er klart. Ligesom alle andre. Der er i forvejen mange ulemper ved at have et handicap, men hvorfor skal en dem være dobbeltpris for ferier? Det er et spørgsmål, om mennesker skal kunne deltage i samfundet på lige vilkår. Den retning tror jeg egentlig, der er bred politisk vilje til at fortsætte.

Det er på tide, at den socialpolitiske dagsorden sættes af politikere og ikke sagsbehandlere styret af økonomi og ulovlige kvalitetsstandarder. Ellers får den negative udvikling lov at fortsætte. Hvor kan det ikke ende, hvis man ikke engang kan tage seks dage på ferie til Bornholm med sine venner? Skal jeg så til at holde ferie i baghaven, mens mine venner er på Bornholm, og kommunens ansatte er på Gran Canaria?

Jeg vil ikke stilles bedre end andre. Jeg vil have lov til at tage seks dage på ferie med mine venner til Bornholm uden at betale dobbeltpris. Jeg vil have lov til at gøre, hvad jeg vil med mine penge uden at betale dobbeltpris. Ligesom alle andre. Mit handicap skal ikke begrænse noget som helst. Det er ikke en holdning. Det er et princip. Det er en rettighed. Det bør være den socialpolitiske dagsorden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.