Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Kafkaske forhold i it-Danmark

En af mine elever, en indvandrer, modtog på et tidspunkt en opfordring fra Udbetaling Danmark til at tilbagebetale en boligstøtte, som han aldrig har modtaget. Det meddelte jeg på hans vegne i et brev og forklarede, at fejlen kunne skyldes, at hans lejlighed havde samme nummer som den ved siden af.

Kort efter modtog han et brev om, at fejlen var Udbetaling Danmarks, og han kunne se bort fra opkrævningen. Så skulle man jo tro, at sagen var slut; men to gange senere kom der brev med den samme opfordring, der igen blev besvaret med samme vedlagte dokumentation.

Men denne groteske historie var endnu ikke slut. Der kom et brev – selvfølgelig ikke en mail – fra Skat med opfordring til inden 14 dage at tilbagebetale modtaget boligstøtte plus et rykkergebyr på 140 kr., da beløbet ellers ville blive tilbageholdt fra for meget indbetalt skat. Jeg indsendte omgående Udbetaling Danmarks brev som dokumentation, for at min elev ikke havde modtaget boligstøtte.

Nogle dage senere forlangte man fra Skat alle oplysninger i sagen og en bemyndigelse til mig til at overtage sagen. Jeg meddelte, at Skat allerede havde fået den eneste nødvendige dokumentation, og man kunne have klaret sagen ved at ringe til Udbetaling Danmark.

I min frustration skrev jeg yderligere til klagenævnet og til skatteministeren. Et par dage senere ringede en venlig sekretær fra sidstnævnte, der bad om at få tilsendt elevens og mit personnumre. Jeg undrede mig såre, for de findes jo både hos Skat og andre myndigheder; men jeg sendte dem omgående.

Da jeg spurgte sekretæren, om jeg nu kunne regne med, at hun ordnede sagen, beklagede hun, at proceduren var, at hun skulle sende sagen videre. Siden har jeg intet hørt; men formodentlig kommer der på et tidspunkt en opfordring til at indsende de oplysninger, som allerede findes flere steder i systemet.

De fleste indvandrere ville ikke have andet valg end at lade sig snyde af myndighederne, medmindre de er så heldige at få hjælp fra en indfødt dansker. Selv ville de aldrig kunne føre sagen til ende. Jeg har tidligere været overbevist om, at Danmark var en retsstat; men jeg er begyndt at tvivle.

Til at begynde med var it yderst tidsbesparende. Men systemerne er blevet alt for store, enormt dyre og fulde af fejl. Samtidig er vi på alle vitale områder blevet totalt afhængige af dem, hvad der meget vel kan ende meget skidt. Fagre it-fremtid.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.