Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

En stærk ledelse i en stærk skole

Skolereformen er ved at blive til virkelighed og skolelederne udråbt til dem, der skal sikre det kvalitetsløft, folkeskolen skal have. Det er vi glade for – selv om det ikke er en ære, der kan tilkomme os alene. Kvalitet i skolen skabes først og fremmest i mødet mellem elever, forældre, medarbejdere og ledelse.

Størstedelen af skolelederne er glade for deres lederliv. De tager ansvar og er motiverede over for fornyelse og for at højne folkeskolens kvalitet. Men vi kan blot ikke gøre det, uden det fra politisk hold sikres, at vi har ordentlige vilkår for at løse vores opgaver, hvilket mange skoleledere ikke har. Det viser en ny stor medlemsundersøgelse, som Skolelederforeningen har gennemført.

Undersøgelsen viser, at skolelederne trods travlhed ikke når alle deres opgaver. Arbejdstiden er alt for høj, ikke sjældent 50 timer om ugen. Dernæst mener mange skoleledere ikke, at de økonomiske ressourcer til reformarbejdet slår til. Endelig fortæller to af tre ledere, at fremtidsudsigterne for skolen i deres kommune kun i nogen eller mindre grad er gode. Det er samlet set stærkt bekymrende.

Kvalitet i skolen forudsætter kvalitet i ledelsen. Skal reformen og de andre ændringer lykkes, skal der være en vis ensartethed i det danske skolevæsen. Men med de utilstrækkelige vilkår, der mange steder er for ledelse, risikerer vi en ujævn udvikling af skolen, hvor vi ikke kan garantere, at alle elever får samme tilbud om kvalitet i læring, udvikling og trivsel.

Og det er jo meningen med reformen.

Skolelederne bakker op om fornyelsen af folkeskolen, men det mærkes alt for tydeligt på skolerne, at kommunerne siden 2010 har sparet hver syvende skoleleder væk. Samtidig er forventningerne til skolelederne øget. Inklusion, reform og ny arbejdstid er store nye opgaver. Alligevel tyder udviklingen på flere nedskæringer på lederområdet. Det går i den forkerte retning, og det har konsekvenser.

Uden energiske ledere, der følger op og har et helhedsperspektiv på skolens udvikling, når vi ikke de mål, den kvalitet og de resultater, vi skal.

Forskningen efterlader ingen tvivl: Ledelse tæt på undervisningen og elevernes læring har afgørende betydning for progression og resultater. Det er derfor helt afgørende, at politikerne sikrer de nødvendige vilkår for god skoleledelse. Nu.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen