Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Le Danemarc s’efface: Danmark forsvinder

Søren Krarup, fhv. folketingsmedlem (DF)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Jeg er ikke god til fransk, selv om jeg er nysproglig student fra Christianshavns gymnasium i 1957.

Jeg er heller ikke nogen beundrer af Georg Brandes, hvis betydning for Danmark og dansk kultur efter min mening har været katastrofal, men den sætning på fransk, som han, så vidt jeg husker, citerede i en tale i Studentersamfundet i 1890’erne, har bidt sig fast i min erindring, og fra tid til anden gentager jeg den for mig selv – i de senere år med en følelse af frygt, ja, rædsel.

Le Danemarc s’efface.

Det er altså fransk og betyder: Danmark forsvinder.

Så vidt jeg også husker, var det en fransk avis, der skrev sådan om det Danmark, der i Tysklands skygge efter 1864 var ved at forsvinde eller svinde hen, og Georg Brandes citerede det – det skal siges til hans ære – som et angstskrig eller som en rystet advarsel til det Danmark, der dog var hans fædreland, og som han ville anspore til forsvar for fædrelandet eller til livsvilje og selvhævdelse.

Ja, Danmark forsvinder – dette var sandheden om det lille land i det svulmende Tysklands skygge.

Det Radikale Venstre, der blev Georg Brandes’ politiske arvtager, bidrog kraftigt til Danmarks udslettelse i forbindelse med Sønderjyllands skæbne, i forbindelse med den tyske besættelse, og senest og mest skæbnesvangert i forbindelse med udlændingeloven af 1983, som simpelthen nedlægger Danmark som danskernes land ved at forvandle Danmark til et indvandrerland.

Et kuet folk