Tak, fordi I gør mig bedre
I den seneste tid har der været meget fokus på sosu-assistenternes faglige stolthed. Mange i den offentlige debat er tilbøjelige til at skære begge sosu-fag over én kam. Det er lidt som at sige, at en tømrer og en konstruktør er det samme.
Vi arbejder i samme hus, men har vidt forskellige ansvarsopgaver, og det betyder i høj grad, at sosu-hjælperen ikke kommer i fokus. Så jeg vil gerne sige et fagligt tak til alle sosu-hjælperne rundt om i det ganske land. I er med til at gøre, at jeg som sosu-assistent kan passe mit arbejde godt.
Jeg arbejder på et plejehjem med 50 beboere. Jeg vil sige, at jeg kender alle 50, men jeg har ikke samme kendskab til deres rutiner og små særheder som mine kollegaer, der er faste på de forskellige afdelinger.
De ved, hvem der skal have strømper på om natten, og hvem der ikke ønsker, at gardinerne skal rulles for. De ved, hvor meget mad de enkelte spiser, og at søde Yrsa med gnist i de blå øjne spiser lige lidt mere, hvis der er ekstra sovs på tallerkenen.
Når jeg som sosu-assistent kommer ind til en beboer, er jeg der, fordi vedkommende er syg, skal i seng eller have en bestemt slags medicin, som sosu-hjælperen ikke må give. Altså en problemknuser, som kommer glidende ind og tackler problemerne.
Klædt på af kolleger
I de situationer er det så vigtigt for mig, at jeg er blevet klædt på af de observationer, mine kollegaer kommer med. For det er virkelig her, den nære viden kommer i spil, især ved de beboere, som ikke selv kan sige noget. Jeg har dygtige kolleger, som jeg er stolt af at prale med, og uden jer sosu-hjælpere havde vi ikke nær så nær og god ældrepleje, som vi har.
Der er mange rygter om, at sosu-hjælperen bliver til fortid. I ugebrevet A4: Hvem skal passe hjemmehjælperen, når hjemmehjælperen går på pension? lyder det næsten, som om kommunerne forventer, at ergoterapeuter og sygeplejersker skal erstatte sosu-hjælpere og -assistenter.
Der er altså noget, de ikke helt har forstået. Sygeplejersker er ikke nødvendigvis bedre uddannet til rehabilitering, og ergoterapeuter er ikke bedre uddannet til den grundlæggende pleje. Derudover er der mange andre opgaver, som vil være langt mere relevante for både sygeplejersker og diverse terapeuter at udføre. Deriblandt oplæring af og samarbejde med sosu-hjælperen.
Så kære kommuner, hverken vi sosu-assistenter eller de ældre kan undvære sosu-hjælperen. Jeg forstår godt, at behovet for flere kvalifikationer er blevet større, men sosu-hjælperen kan og gør rigtig mange ting og er en kæmpe ressource i vores ældresektor.
Tak, fordi I kender borgerne så godt, som I gør, tak, fordi I observerer ændringer og forværringer, og tak, fordi I gør mig til en bedre sosu-assistent.