Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Femern-forbindelsen skaber nye relationer

Artiklens øverste billede
Femern-forbindelsen vil i bogstaveligste forstand bygge bro mellem Danmark og Tyskland. Modelfoto: Polfoto

I denne uge mødes flere end 600 repræsentanter fra regeringer, regioner, byer, erhvervsliv og andre interessenter i København for at diskutere og udveksle idéer om nye vækstmuligheder i den kommende Femern Bælt-region.

Vi glæder os til at få nye input og inspiration fra de mange deltagere til, hvordan vi i fællesskab kan gøre Femern Bælt-regionen til en rollemodel for andre grænseoverskridende initiativer.

Fehmarnbelt Days bliver gennemført hvert andet år enten i København eller i Nordtyskland som en platform til at markere den kommende faste forbindelse via Femern Bælt.

Her i 2014 er overskriften på de tre dage med en stribe konferencer, seminarer og arrangementer: ”Creating Connections”. Sideløbende markerer en række sociale og kulturelle events i det indre København, at den største infrastrukturinvestering nogensinde i denne del af Europa er undervejs.

Regionalt vil den 19 km lange tunnel og de markant forbedrede forbindelser i baglandet næsten kunne halvere transporttiden mellem København og Hamborg.

Mødet vil fokusere på vækstmuligheder inden for turisme, forskning, innovation og bæredygtig udvikling, og platformen ser især på potentialet for at bruge den enestående investering til at udvikle Femern Bælt-regionen til en grøn korridor, når det kommer til mobilitet, vedvarende energi og fremtidssikrede arbejdspladser helt fra Tyskland via Danmark til Sverige.

Det er de perspektiver, vi er fælles om at gøre til virkelighed.

Som partnere i Fehmarnbelt Days og formænd for String og Baltic Development Forum er det vores vision, at Østersø-regionen fortsat udvikler sig til et af de mest dynamiske, innovative og konkurrencedygtige områder i EU og hele verden.

Regional integration

Investering i brugervenlige infrastrukturprojekter, som den faste forbindelse via Femern Bælt, er en vigtig nøgle til at fremme den løbende regionale integrationsproces, samtidig med at den er en meget vigtig grænseoverskridende vækstfaktor.

Den faste forbindelse over Femern-strædet vil have positiv betydning for mange menneskers dagligdag og for virksomheder til at skabe nye relationer og vækstmuligheder på lokalt, regionalt og nationalt niveau. Den faste forbindelse vil derfor ikke kun betyde noget for en friere bevægelighed for indbyggere og selskaber i Danmark, Tyskland og Sverige, men også have stor virkning på hele Østersø-regionen.

Til gavn for alle

En ny dør til landene omkring Østersøen vil blive åbnet, og Femern Bælt-regionen kan blive en vækstdynamo for resten af Østersøen.

Vi mener, at det er vigtigt, at infrastrukturprojekter som Femern Bælt-forbindelsen involverer alle interesserede parter på alle niveauer, og at beslutningsprocesserne lokalt, regionalt og nationalt er fleksible og enkle. Det er på den måde, at der skabes grobund for fremtidige relationer til gavn for alle.

Den faste forbindelse via Femern Bælt har derudover en bredere europæisk dimension. Når det røde bånd klippes over i 2021, åbner en nord-syd-transportkorridor sig fra Malta i syd til den russisk-finske grænse i nord. Og regionalt vil den 19 km lange tunnel og de markant forbedrede forbindelser i baglandet næsten kunne halvere transporttiden mellem København og Hamborg.

Når vi tænker på, at de første planer for en Femern Bælt-forbindelse daterer sig helt tilbage til midten af 1800-tallet, kan vi konstatere, at det er en gammel drøm, der nu går i opfyldelse.

Lad os se at komme i gang!

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.