Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

I Kina vil de have vestlig kvalitet til halv pris

Helle Thorning-Schmidt hilser på Kinas præsident, Xi Jinping, under sidste uges Kina-besøg, hvor handel var i fokus. At få danske varer ud til den voksende middelklasse udgør dog et stort problem. Arkivfoto: Lintao Zhang/AP

Det kinesiske marked rummer stadig en enorm mulighed for danske virksomheder, men danske virksomheder henvender sig reelt kun til det øverste segment, som kun udgør en lille del af det samlede kinesiske marked – og desværre er det p.t. ikke den del, der vokser mest.

Den danske eksport og produktion i Kina går især til internationale kunder og den velhavende del af markedet i de store byer langs kysten, som værdsætter høj kvalitet og er villige til at betale en tilsvarende høj pris. I de seneste år er væksten i de rige og efterhånden meget moderne byer bremset op. Nu er det vestpå længere inde i Kina og i den svulmende middelklasse, at udviklingen buldrer løs.

Langt lavere priser

Udfordringen for danske virksomheder er dog, at forholdene i den midterste del af markedet er meget forskellige fra de kundegrupper, danskerne sædvanligvis henvender sig til.

Nu er det vestpå længere inde i Kina og i den svulmende middelklasse, at udviklingen buldrer løs.

Først og fremmest er priserne langt lavere. En tommelfingerregel siger, at man skal levere samme ydelse til halv pris, hvis man vil kunne konkurrere mod de lokale. Det kan man ikke opnå ved at skære lidt i omkostningerne og justere produktet hist og her. Hvis danske virksomheder skal ind på den mellemste del af det kinesiske marked, er de nødt til at gentænke produktet og hele den måde, det frembringes på.

At tænke som en kineser

Universe Fonden har i samarbejde med Industriens Fond fulgt en håndfuld danske mellemstore virksomheder i Kina gennem næsten tre år, og konklusionen er kort sagt, at man skal ”think like a Chinese”. Man skal forstå præcist, hvad det er for funktioner og kvalitet, der er vigtige for de lokale kinesiske kunder. Man skal levere netop det, der tæller for dem – og det er ikke nødvendigvis det samme, som en dansk ingeniør forestiller sig.

Man skal også tænke kinesisk på produktionen og den måde, man driver forretningen i Kina på. Når en dansk virksomhed flytter produktionen til Kina, sparer den transport, told, lønomkostninger osv. – men det er stadig ikke nok til at matche de kinesiske virksomheders priser.

Netværk med utroligt mange lag

Hvis man tager hele den danske måde at organisere firmaet på med sig til Kina, kan man formentlig gøre det godt i de høje prisklasser – men man har ikke en chance i midt-markedet, hvor konkurrencen er enorm.

Det kinesiske netværk af leverandører og underleverandører består af utroligt mange lag, og arbejder man længe og ihærdigt nok med sin sourcing, er det ikke usædvanligt at nå en reduktion i de variable omkostninger på 50 pct. og dermed et niveau tæt på kinesiske virksomheder.

Der, hvor kæden oftest hopper af for de danske virksomheder i Kina, er deres højere omkostninger til administration, kontorer og bidrag til hovedkontoret i Danmark, og at man generelt sigter efter en højere fortjeneste end kinesiske firmaer.

Et vanskeligt dilemma

Danske virksomheder arbejder gerne med bedre lokaler, dyrere maskineri og en højere grad af automatisering – og med god grund: Det er en naturlig måde at producere i et veludviklet og kvalitetsbevidst marked, men det passer dårligt til kravene og betingelserne der, hvor væksten i Kina sker i dag.

Det er et vanskeligt dilemma, for danske virksomheder vil jo netop gerne markere sig ved at have højere kvalitet og troværdighed. Danske varer kan ikke konkurrere på pris alene i Kina, men i øjeblikket er merprisen alt for høj, og meget af den skyldes, at meget af det, der leveres, ikke reelt bidrager til værdien for kunderne i det mellemste segment.

Ekstremt krævende

At lykkes på det kinesiske midtmarked er ekstremt krævende, og nedbringelse af omkostningerne er kun en del af ligningen. I Suitable for Growth-projektet har vi identificeret seks kritiske forhold, som danske virksomheder bør have for øje, hvis de ønsker at bevæge sig ind på dette enorme vækstmarked.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Kommentar: Folk siger, at de veluddannede drikker

Henrik Jensen
Men de siger ikke, hvorfor de veluddannede drikker. Måske er det en dårlig vane fra studietiden, for de unge drikker ad Pommern til, mens de læser. Jo længere uddannelse, jo mere druk.
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Til grin med dit affald

Mikael Jalving
Kunne man ikke få blot én af landets utallige journalister til at undersøge, hvorvidt affaldssorteringen egentlig fungerer i de danske kommuner?

Blog: DF bør melde sig ind i kampen

Morten Løkkegaard
Det politiske kaos i Storbritannien efter brexit betyder, at danskerne har gennemskuet konsekvenserne af dansk enegang i Europa.

Kommentar: Folk siger, at de veluddannede drikker

Henrik Jensen
Men de siger ikke, hvorfor de veluddannede drikker. Måske er det en dårlig vane fra studietiden, for de unge drikker ad Pommern til, mens de læser. Jo længere uddannelse, jo mere druk.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her