Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Har danske butikker sovet i timen?

Det siges, at opsvinget lurer lige rundt om hjørnet. Det er godt nyt for dansk detailhandel, der har været ramt af et tilbageholdende privatforbrug, siden finanskrisen indtraf. Heldigvis har detailhandlen udnyttet krisen konstruktivt og sikret et godt greb om de købelystne forbrugere, når de nu er klar til svinge dankortet, eller hvad?

Noget tyder desværre på det modsatte. De nyeste tal viser, at danske forbrugere lagde mere end 17 mia. kr. i udenlandske netbutikker i 2013 – en fordobling i forhold til 2012 og hele 5 mia. kr. mere end den samlede grænsehandel samme år.

Hvorfor er de udenlandske netbutikker bedre end de danske? Der vil altid være tilfælde, hvor prisen er ekstraordinært lav, eller varen ikke findes i Danmark, men det er ikke grunden til, at netkøb til en samlet værdi af 17 mia. kr. forlod Danmark sidste år.

Danske virksomheder har nedprioriteret en simpel online tilstedeværelse. Derfor har udenlandske virksomheder taget en kæmpe luns af den danske detailhandel, og ifølge de danske netbutikkers brancheorganisation, FDIH, tyder alt på, at den kedelige udvikling fortsætter.

Køb begynder på nettet

Det centrale problem her er, at flere danske butikker – både fysiske og online – ikke har erkendt vigtigheden af at have en stærk online tilstedeværelse, og derfor har mistet både pusten og omsætning til udenlandske konkurrenter.

Det svarer til at fjerne skilte og sætte sorte skodder for sin strøgbutik – det giver ingen kunder i butikken.

En lang række undersøgelser, herunder Eniros egne, slår fast med syvtommersøm, at næsten alle køb begynder på nettet, men hvad hjælper det, hvis man har en statisk webside, og ikke har investeret i at gøre den søgbar? Det svarer til at fjerne skilte og sætte sorte skodder for sin strøgbutik – det giver ingen kunder i butikken.

Hvis vi vil tage kampen op mod den udenlandske nethandel, er vi nødt til at erkende værdien i at være synlig online og få styr på hjemmesiden og netbutikken. Vejen til en velfungerende digital platform er kortere og enklere end nogensinde før, potentialet er enormt, og mange forbrugere foretrækker faktisk at handle lokalt. Også på nettet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.