Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

»Husene danser, mor«

»Vi danser,« siger min veninde M., når jeg i telefonen spørger, hvad de laver mellem bombardementerne. »Børnene siger, at husene danser, fordi de ryster, når bomberne falder. For at de ikke skal være bange, siger vi, så lad os danse med dem. Så vi danser, når de bomber.«

Hun og jeg taler hverken om Hamas, tunneller eller udslettelse af Israel.

Vil ikke lades alene tilbage

For almindelige mennesker som hende i Gaza handler livet nemlig om noget langt mere presserende end politisk spekulation over en situation, hvis brutalitet kan mærkes i hver eneste familie i Gaza. Det handler om at berolige børnene.

Alle forældre ved, at et forskrækket barn skal mødes med trøst og tryghed.

Forældre i Gaza kan ikke sige: »Vi passer på dig, der sker ikke noget.« De kan heller ikke berolige med, at det ikke sker igen. For det gør det.

For en uge siden sagde min veninde, at hun ikke var bange. I tirsdags sagde hun: »Jeg er bange. Ikke for at dø. Men for at mine børn dør, og jeg overlever. Hvis de dør, vil jeg ikke være den, der er tilbage.«

Det er på tide, at Danmark skubber på, for at EU viser Israel, at så brutal en fremfærd som denne har mærkbare konsekvenser.

Ikke et sted, man kan forlade

M. er lige så træt af Hamas som af Israel og har altid været det, men hun bor i Gaza. Hun er veluddannet og fraskilt mor til tre teenagepiger.

At Europa ikke byder statsløse palæstinensere velkommen, er en kendsgerning. Det er også godt det samme. Gaza er nemlig ikke et sted, man kan forlade. Uanset om man er med eller imod Hamas.

Min veninde stemmer ikke på Hamas, men eftersom Hamas er Gazas demokratisk valgte regering, bliver hun nødt til at leve med den, for den går ikke væk. Modsat Israels retorik om at udrydde Hamas én gang for alle forsvinder organisationen heller ikke efter den seneste tids blodsudgydelser. Hamas’ appel er, at den er blandt de sidste palæstinensiske bevægelser, der gør modstand mod Israels blokade, der har holdt Gazas befolkning i et forsyningsmæssigt jerngreb siden 2007. Og som samtidig fastholder en militær besættelse og konstant udvider bosættelserne på Vestbredden og i Østjerusalem.

EU burde gribe ind

Ikke desto mindre har Israel endnu ikke oplevet mærkbare konsekvenser fra det internationale samfund. Det er på tide, at Danmark skubber på, for at EU viser Israel, at så brutal en fremfærd som denne har mærkbare konsekvenser.

Et akut stop for Israels handelsassocieringsaftale med EU er en mulig sanktion. EU kan ikke være tjent med fortsat at give handelsprivilegier til et land, der udviser en sådan ringeagt for liv, som Israel over for civile i Gaza.

En foragt for liv, der ikke lader Hamas noget tilbage, og som hver dag puster til M.’s frygt for at overleve sine børn. For mødre på begge sider er denne frygt ubærlig. Forskellen er, at i Israel er ingen børn døde på grund af Hamas’ raketter. Ifølge Unicef er over hundrede børn døde i Gaza.

Kun i det øjeblik, at Israel oplever reelle konsekvenser af så brutal en krigsførelse, kan forældre i Gaza atter sige: »Sov bare, der sker ikke noget«.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.