Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Skrot og skrald skaber job

Artiklens øverste billede
I fremtiden skal boreplatforme og skibe hugges op efter anvisninger fra nye regler fra EU. Arkivfoto: Magnus Holm/Polfoto

I Nordsøen står mange nedslidte boreplatforme, som inden for få år skal hugges op. Samtidig bliver et stort antal skibe sendt til skrotning. Udviklingen kan skabe tusindvis af grønne arbejdspladser i Danmark. Vi har allerede en række kernekompetencer, der gør os i stand til at skrotte under hensyn til miljø og menneskers sundhed.

Mange forbinder skrotning af skibe med afsidesliggende sydasiatiske strande med elendige arbejdsforhold, giftigt affald og barfodede børnearbejdere. Heldigvis betyder nye krav fra EU, at alle europæiske skibe om få år skal ophugges på godkendte ophugningsanlæg.

Anlæggene skal opfylde særlige krav om sikkerhed og ansvarlig håndtering af skadelige stoffer, som strandene i Indien eller Bangladesh på ingen måde kan leve op til. Det kan vi i Danmark.

Rensning af containerskib

Vi har allerede gode faciliteter. For tre år siden startede Fayard og H.J. Hansen et samarbejde om ophugning af skibe og boreplatforme. I januar sidste år blev tre korvetter hugget op. I november modtog de to virksomheder sammen med firmaet Nord en ordre på over 100 mio. kr. på rensning og afgiftning af containerskibet MSC Flaminia, som tilbage i sommeren 2012 blev hærget af en voldsom skibsbrand.

Efter ulykken sendte rederiet skibet til Rumænien i forventning om, at de kunne klare oprydningen til en tiendedel af prisen. Det endte med at koste langt flere penge og endnu mere tid, end hvis skibet var sejlet direkte til Danmark. Her er lønnen højere, men de ansatte er hurtigere og bedre uddannede. 100 mand blev beskæftiget med at fjerne brændt affald og gods fra skibet effektivt og miljørigtigt.

Konkurrencedygtige løsninger

Eksemplerne viser, at danske virksomheder har de rette faciliteter, knowhow og mandskab til at håndtere store opgaver. Samtidig sikrer et tæt klyngesamarbejde fleksible og konkurrencedygtige løsninger. Det kræver således ikke store investeringer at sikre danske virksomheder en bid af kagen, når markedet for skrotning af skibe og boreplatforme vokser i de kommende år. Det er gratis vækst – hvis vi er vakse.

Effektiv håndhævelse af regler

Først og fremmest skal de nye EU-krav overholdes. Det kræver regelmæssig kontrol med ophugningsanlæggene, certificering i forsvarlig håndtering af farligt affald og sanktionering med bøder ved brud på loven. Danske virksomheder er vant til at efterleve skrappe miljøkrav, hvilket skaber en forretningsmæssig kvalitet og fordel.

Anlæggene skal opfylde særlige krav om sikkerhed og ansvarlig håndtering af skadelige stoffer, som strandene i Indien eller Bangladesh på ingen måde kan leve op til. Det kan vi i Danmark.

Fælles standarder er positivt for dansk konkurrencekraft, forudsat at det går hånd i hånd med effektiv kontrol, så vi undgår, at de virksomheder, der overholder de nye miljøkrav, taber ordrer til konkurrenter, der omgår reglerne. Danske politikere bør derfor arbejde for effektiv håndhævelse af den internationale regulering af ophugningsområdet.

Dernæst skal det sikres, at samarbejdet mellem virksomheder og offentlige myndigheder er effektivt, så vi kan være i førertrøjen, når det kommer til fleksibilitet.

Når en virksomhed søger om miljøgodkendelse, skal kommunen svare inden for en rimelig tidsfrist, ligesom den planlagte samtænkning af VVM og miljøgodkendelser på fødevareområdet også bør omfatte ophugningsindustrien, så virksomhederne kan nøjes med at få én integreret tilladelse.

Få og billige tiltag

Man kan også stille krav om, at ophugningsanlæg skal have et miljøcertifikat som bevis på, at man er i stand til at udføre det indledende analysearbejde, planlægning og den løbende dokumentation i forbindelse med ophugning.

Man kan overveje et lignende certifikat for medarbejdere, der arbejder med selve ophugningen, som det kendes fra svejsepasset. Certifikatet viser, at medarbejderen har viden om korrekt miljø- og affaldshåndtering samt arbejdssikkerhed i forbindelse med ophugning.

Det er få og billige tiltag, der vil betale sig mange gange igen. Ophugningsindustrien spås kronede dage, og Danmark kan få del i væksten, hvis vi er på forkant. Det vil skabe solide, grønne arbejdspladser og gang i økonomien på områder, hvor vi står stærkt i kraft af vores skrappe miljøkrav og erfaringer som skibsnation.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.