Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Danskere ødelægger billedet af os polakker

Artiklens øverste billede
Justyna Krawczyk.

Jeg beklager, at jeg ikke er kommet til Danmark for at hoppe rundt i jordbærmarkerne. Jeg er heller ikke kommet til Danmark for hurtigt at blive gift eller for at få børn – eller børnecheck for den sags skyld. Jeg får ikke kontanthjælp, jeg skriver ikke falske papirer, og jeg stjæler heller ikke. Og ud over det betaler jeg selv for mine rejser og mit tøj.

Men jeg er jo en vaskeægte polak, som kom til Danmark for at udvikle mig og blive en del af Danmark. På trods af danske politikere og journalister, der ødelægger billedet af os, elsker jeg Danmark og danskerne. I er så hyggelige. Men jeg bliver ked af det og sur, når jeg hører danske politikere og medier overgå hinanden i forsøget på at nedgøre os som folk, som naboer og som borgere i Danmark. Det sker i en primitiv kamp om læsernes gunst. I bør skamme jer.

Historiehenvisning

Lad mig henvise til historien. I laver en urimelig forfølgelse på vores bekostning, og det virker, som om både politikere og journalister allerede har glemt, hvad had og forfølgelse kan betyde for fred og stabilitet.

Undersøgelse på undersøgelse viser netop, at Danmark ikke kan klare sig uden fremmed arbejdskraft, og at vi bidrager mere til den danske statskasse, end danskere gør.

Det er altså kun 25 år siden, at vi havde de første delvis frie valg i Polen. De fandt sted efter en lang tid, hvor vi var glemt i Europas aske og var puddelhund for Sovjetunionen. Vi kom først fri af kommunismens kløer, fem måneder før Berlin/muren faldt. For os polakker varede Anden Verdenskrig 50 år.

Jeg er selv 25 år. Når mine forældre og bedsteforældre fortalte mig om Polen i tiden efter Anden Verdenskrig, lød det bestemt ikke som en dans på roser. Jeg tror, at historierne fra danske forældre og bedsteforældre er noget mere udramatiske end de polske. Vi polakker ved også, hvad krisen med Rusland kan føre til. Derfor er jeg også glad for, at polakker spiller en stor rolle i EU’s håndtering af Putins Rusland.

Behov for arbejdskraft

Det ville være mere passende, at danske politikere og medier koncentrerer sig om det i stedet for at gøre det til et problem, at hele tre polakker har modtaget danske dagpenge. Undersøgelse på undersøgelse viser netop, at Danmark ikke kan klare sig uden fremmed arbejdskraft, og at vi bidrager mere til den danske statskasse, end danskere gør.

Polen er ikke et østeuropæisk land. Polen ligger i Centraleuropa, og hvis I vil fakta-tjekke, så bare kig på et europakort. Det er noget, vi polakker altid har gjort, fordi vi er så vant til ændringer.

Når Polen henvises til Østeuropa, må det være, fordi begreberne fra Den Kolde Krig blandes sammen. Dengang talte man om Østblokken – eller øst for Jerntæppet, om man vil – men det er gammeldags tænkning.

For os polakker er det vigtigt, hvor på verdenskortet vi er. Danmark er vel heller ikke Nordtyskland, bare fordi det ligger nord for Tyskland.

Danske journalister – eller i hvert fald politikerne – bør jo vide, at alle de aftaler, der er indgået i EU om velfærdsydelser over grænserne, er nogle, som danske politikere selv har indgået.

Det virker, som om når danske politikere er pressede, giver de EU skylden for det hele, og når EU gør noget godt, er det de danske politikere, som er heltene. Men hvorfor skal polakker blandes ind i det?

Det er underligt, at politikere taler så meget om det vigtige i integration af mennesker fra andre lande, når danske medier og mange politikere i virkeligheden er en af de allerstørste hindringer for, at udlændinge kan føle sig bare lidt velkomne i Danmark.

Jeg håber, at I snart lægger stilen om, for jeg er faktisk bekymret for Danmarks fremtid. Verden forandrer sig.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.