Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Læs avis med dine børn og børnebørn

Artiklens øverste billede

Jeg har to børnebørn på 4½ år, tvillinger, pige og dreng. Jeg er begyndt at læse avis for dem og med dem. De er interesserede, meget endda, og selvom de både har en børne-tablet og ser Ramasjang i børne-tv (alt for mange udenlandske tv-serier), vil de hellere tegne og få læst højt. De spørger mig, hver gang jeg er sammen med dem: »Tegne, farfar?« – og det har de gjort de senere to år. Jeg tegner med dem.

Jeg får tre aviser ind ad døren hver dag. Det har jeg valgt af interesse for mine omgivelser og for mit liv og for, hvad der sker i verden. Tv og radio er generelt for overfladisk. Hvis de, der læser dette, vil tro, at det er, fordi jeg er journalist, at jeg læser aviser, og at jeg af den grund har ”presset” mine to børnebørn til at lytte til farfars oplæsning, så må de tro om.

Børnebog eller avis

Der er nemlig ingen forskel på, om børn i førskolealderen er interesseret i en børnebog, som de får læst højt fra, eller i en avis.

Det er en nem løsning med børnebogen, for den er et målrettet marked for denne aldersgruppe, og intet galt i det. Men fortæller børnebøgerne om det samfund, som de små vokser op i, mens de er stærkt modtagelige, nysgerrige og emotionelt reflekterende i meget høj grad, som vi, der ikke er psykologer og pædagoger, er klar over? De får en udvidet begrebsverden og forståelse ved også at få læst højt fra avisen.

Læs højt fra en artikel om dyr, børn, trafikuheld, børnepasning, om at børns øgede forbrug af iPad og tv, hvor de overlades til sig selv, kan gøre dem isolerede, om kosten, sygdomme og sundhed f.eks.

Hvad er de interesseret i?

For det første er det samværet og samspillet med den voksne, mens der læses avis og vel at mærke den rigtige avis og ikke den elektroniske. For det andet: Når avisen åbnes, er det billederne og tegningerne, det handler om. Børn er visuelt begavede i langt højere grad end vi voksne. Spørg dem: »Vil du høre om billedet?«, og de svarer ja. Læs højt fra en artikel om dyr, børn, trafikuheld, børnepasning, om at børns øgede forbrug af iPad og tv, hvor de overlades til sig selv, kan gøre dem isolerede, om kosten, sygdomme og sundhed, f.eks.

Jeg kan blive ved.

Den voksne kan vælge emnerne, fortælle og forklare. Det er det vigtigste: At forklare og svare på de spørgsmål, som de små stiller.

Det kan være, at interessen bliver så stor, at de travle forældre også begynder at læse for dem, hvis de holder avis. Hvis ikke, så få en daglig avis ind ad døren. Forældrene vil opnå en yderligere kontakt med deres børn i stedet for at sætte dem foran tv og med deres børne-tablet eller mobiltelefon, som ifølge fagkundskaben gør dem til mere isolerede end sociale mennesker – og mere ensomme.

Danner basis for indlæring

Avislæsning med dine børn og børnebørn i førskolealderen danner en solid basis for indlæring i skolen, som psykologer og pædagoger er i stand til at dokumentere. Nysgerrigheden bliver vakt i øget grad før skolealderen, og nu bliver den et naturligt led i deres videre læring og uddannelse i skolen. De stiller spørgsmål, vil vide mere og bliver i øget omfang naturligt kritiske, samtidig med at de opnår en fornemmelse for argumentets betydning. Børn er logiske.

Det siger meget mere om, end vi i den travle hverdag generelt er klar over, hvad børn og unge formår. Blot de får muligheden, og vi voksne giver dem disse muligheder ved at være aktive med dem.

Derfor: Begynd med at læse avis med dem og for dem fra omkring treårsalderen, tal med dem om, hvad der står i avisen, og forklar dem om hvorfor, oplev det sociale samvær og samspil, og lær i tilgift dig selv og dine børn og børnebørn bedre at kende, og giv dem samtidig en styrket ballast i en forvirrende verden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.