Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Giv eleverne den bedste undervisning

Det er temmelig letkøbt, når forfatter Lars Olsen i sit forsøg på at analysere situationen i folkeskolen giver Anders Bondo Christensen og ledelsen i DLF (Danmarks Lærerforening) skylden for, at lærerne er havnet i en ”blindgyde” (Jyllands-Posten 10/2).

Lars Olsen påstår, at læreres ønske om at komme videre efter den skammelige lockout, som arbejdsgiverne gennemførte, er et ønske i modstrid med ledelsen i DLF. Det er skudt helt ved siden af, hvilket Lars Olsen selv uforvarende kommer til at bevise i det resultat, han når frem til i sin ”analyse”.

Han anviser samme vej fremad, som DLF har peget på lige fra dag ét efter lockouten og lovindgrebet – nemlig et samarbejde mellem lærerne og deres arbejdsgivere i kommunerne. Det er KL og Undervisningsministeriet, som ikke ønsker den form for samarbejde, hvilket Lars Olsen også bemærker.

Vi vil sandsynligvis se flere af den slags ”analyser”.

Forinden har forfatterens ”analyse” dog beskæftiget sig med en række påstande om bagstræberiske attituder fra DLF’s side. Ingen af dem holder vand – og det giver grund til at tro, at Lars Olsens formål med klummen er et andet, nemlig at bære ved til myten om, at det er DLF’s ledelses skyld, hvis den underfinansierede reform af folkeskolen ikke bliver den succes, som regeringen har lovet.

Det er også forkert. DLF arbejder hele tiden for, at eleverne skal få den bedst mulige undervisning. Det vil også ske under de nye vilkår.

DLF finansierede læseprojekt

Lars Olsens påstand om, at DLF blot forsøgte at betvivle undersøgelserne, der viste, at danske elever læser dårligt, er direkte usand. Da alle i mange år havde talt om dårlige læseresultater uden at gøre noget for, at lærerne bedre kunne lykkes med opgaven, finansierede DLF et læseprojekt, som gik ud på at styrke alle faglæreres kompetencer i faglig læsning.

Et projekt, hvis succes er uomtvistelig, og som er eksemplarisk, fordi det bygger på, at lærere klædes på til at undervise godt i stedet for blot at interessere sig for test, så man kan følge resultaterne.

Vi vil sandsynligvis se flere af denne slags ”analyser”, som har til formål at undergrave DLF’s troværdighed og skabe et billede af, at lærerne ikke bakker op om deres forening.

Uanset hvor ofte det males, er det imidlertid ikke et billede, der stemmer overens med virkeligheden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.