Giv eleverne den bedste undervisning
Det er temmelig letkøbt, når forfatter Lars Olsen i sit forsøg på at analysere situationen i folkeskolen giver Anders Bondo Christensen og ledelsen i DLF (Danmarks Lærerforening) skylden for, at lærerne er havnet i en ”blindgyde” (Jyllands-Posten 10/2).
Lars Olsen påstår, at læreres ønske om at komme videre efter den skammelige lockout, som arbejdsgiverne gennemførte, er et ønske i modstrid med ledelsen i DLF. Det er skudt helt ved siden af, hvilket Lars Olsen selv uforvarende kommer til at bevise i det resultat, han når frem til i sin ”analyse”.
Han anviser samme vej fremad, som DLF har peget på lige fra dag ét efter lockouten og lovindgrebet – nemlig et samarbejde mellem lærerne og deres arbejdsgivere i kommunerne. Det er KL og Undervisningsministeriet, som ikke ønsker den form for samarbejde, hvilket Lars Olsen også bemærker.
Vi vil sandsynligvis se flere af den slags ”analyser”.
Forinden har forfatterens ”analyse” dog beskæftiget sig med en række påstande om bagstræberiske attituder fra DLF’s side. Ingen af dem holder vand – og det giver grund til at tro, at Lars Olsens formål med klummen er et andet, nemlig at bære ved til myten om, at det er DLF’s ledelses skyld, hvis den underfinansierede reform af folkeskolen ikke bliver den succes, som regeringen har lovet.
Det er også forkert. DLF arbejder hele tiden for, at eleverne skal få den bedst mulige undervisning. Det vil også ske under de nye vilkår.
DLF finansierede læseprojekt
Lars Olsens påstand om, at DLF blot forsøgte at betvivle undersøgelserne, der viste, at danske elever læser dårligt, er direkte usand. Da alle i mange år havde talt om dårlige læseresultater uden at gøre noget for, at lærerne bedre kunne lykkes med opgaven, finansierede DLF et læseprojekt, som gik ud på at styrke alle faglæreres kompetencer i faglig læsning.
Et projekt, hvis succes er uomtvistelig, og som er eksemplarisk, fordi det bygger på, at lærere klædes på til at undervise godt i stedet for blot at interessere sig for test, så man kan følge resultaterne.
Vi vil sandsynligvis se flere af denne slags ”analyser”, som har til formål at undergrave DLF’s troværdighed og skabe et billede af, at lærerne ikke bakker op om deres forening.
Uanset hvor ofte det males, er det imidlertid ikke et billede, der stemmer overens med virkeligheden.