Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Talentkultur og pressede gymnasieelever

Artiklens øverste billede
Der er ingen modsætning mellem høje faglige ambitioner og elevernes evne til at agere socialt. Arkivfoto: Finn Frandsen /Polfoto

Af dagspressen 20/12 fremgår det bl.a., at regeringen vil fremsætte »et lovforslag med flere initiativer, der skal sikre, at også de allerdygtigste gymnasieelever bliver udfordret«.

Mange af vore elever har deltaget med stort udbytte, og i intet tilfælde har jeg observeret elever bukke under for stress i denne sammenhæng.

Dette initiativ kommenterer den nyvalgte formand i Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, jævnfør Jyllands-Posten 21/12 bl.a. med udsagnet: »Jeg tror, man skal passe på med, at man ikke presser de unge for meget. Vi ser jo et stigende antal gymnasieelever, der bukker under presset og går ned med stress«.

Stressbetinget nedtur

Jeg har i en meget lang årrække som underviser i kemi i gymnasieskolen haft fornøjelsen af at gelejde et stort antal unge til at være med i de mange naturvidenskabelige ekstratiltag og konkurrencer, der efterhånden er udviklet for de 16-19 årige. Mange af vore elever har deltaget med stort udbytte, og i intet tilfælde har jeg observeret elever bukke under for stress i denne sammenhæng. Det skulle derfor glæde mig overordentligt meget at se Annette Nordstrøm Hansens dokumentation for de meget talentfulde elevers stressbetingede nedgang.

Og det skal blive spændende at se, om og på hvilken måde GL vil fremsætte de nødvendige forslag til ændringer i gymnasiets bekendtgørelser for at sikre en sænkning af kravene til »de i forvejen voldsomt pressede, fordi de vil yde deres ypperste«. En pudsig tanke i en tid, hvor der fra officielt hold gang på gang udtales et ønske om, at Danmark skal være med helt i front med uddannelsen af de kommende generationer.

I samarbejde med virksomheder

Formanden udtaler videre: »Især i forhold til de naturvidenskabelige fag har vi arbejdet meget med talentprogrammer, forskerspireprogrammer og så videre«. Hvem er mon ”vi”?

Min erfaring er, at langt de fleste initiativer til talentudviklingen (Olympiader, Unge Forskere, European Business Games, Euso, Forskerspirer, Efterårslaboratorier, Summer Camps etc.) er koncepter udviklet af eksterne danske institutioner, faglige foreninger, EU eller enkeltpersoner – mange gange i meget tæt samarbejde med og med støtte fra danske virksomheder – og kun i ganske ringe grad kan tilskrives initiativer, udgået fra gymnasielærerforeningen. Jeg glæder mig til at høre fra formanden, hvilke talenttiltag Gymnasieskolernes Lærerforenings ”vi” tænker på.

En uvurderlig sidegevinst

Formanden udtrykker et ønske om, »at unge også skal udfordres på det sociale område. Der er jo andre kompetencer end de faglige. Og de ekstra faglige tilbud må ikke ske på bekostning af de sociale kompetencer«.

Her forekommer ordet ”også” mig at være besynderligt. Som deltager ved en større antal finaler i bl.a. Unge Forskere kan jeg forsikre formanden om, at der ikke synes at være nogen modsætning mellem høje faglige ambitioner og elevernes evne til at agere socialt. Det netværk, der undervejs er etableret med andre studerende, industrivirksomheder og højere læreanstalter, omtales gang på gang som en uvurderlig sidegevinst.

Mon ikke det bliver frivilligt at deltage i disse nye initiativer ganske som så meget andet af det, en gymnasieelev er engageret i efter kl. 14?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.