Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Enhedsskole kontra niveaudelt skole

Den todelte folkeskole i Danmark har desværre ingen gang på jorden. Men er en moderne niveaudeling så forfærdelig? Tilsyneladende. Begrebet er nærmest tabubelagt i den nuværende diskussion blandt skolefolk og politikere.

 Niveaudeling associeres med et diskriminerende, udansk og asocialt miljø. I gymnasiet findes i øvrigt en meget sympatisk ”skjult” niveaudeling. Eleverne har et klassefællesskab, men kan vælge mange fag på A, B eller C-niveau.

Det danske skoleestablishment dyrker den forskruede lighedstanke. Katastrofen er, at man putter alle børn ind i et klasselokale.

Enhedsskolen fik chancen i 34 år. Det gik dårligt. Tiden er forpasset. Folkeskolen performer dårligt. Funktionelle analfabeter vælter ud af 10. klasse. Bevisligt og dokumenteret altovervejende drenge fra lavere sociale miljøer. Seminarierne søges indiskutabelt ikke af tilstrækkeligt mange dygtige studerende.

Københavnske lærere har gennemsnitligt 17 sygefraværsdage om året. Mon det skyldes arbejdsglæde? Skolesystemer i andre lande overhaler det danske inden- og udenom, hvilket dokumenteres i f.eks. Pisa-målinger.

Umotiverede elever

Undersøgelser viser, at undervisningen i en klasse kan bære nogle få svage/urolige eller umotiverede elever, uden at det faglige niveau nedsættes. Når en hårfin grænse overskrides, opstår mistrivsel, frustrationer og lavt fagligt niveau i klassen. Det er en tabersituation, som er i ingens interesse overhovedet. Heller ikke de svage elevers interesse, skulle nogen være så naive at tro det.

Tror nogen, at velforvarede forældre, der kan se, at deres barn er kommet i en klasse med tre-seks potentielle analfabeter, ikke flytter deres barn til en privatskole, hvis de har valget?

Tror nogen, at en dygtig faglærer, der ønsker at undervise på A-niveau orker time efter time, år efter år, et arbejdsliv, vil spilde sine kræfter på umotiverede elever på C-niveau? Selvfølgelig skal der bruges gode ressourcer på C-niveaueleven.

Det danske skoleestablishment dyrker den forskruede lighedstanke. Katastrofen er, at man putter alle børn ind i et klasselokale og tror,der kommer noget godt ud ad døren 10 år senere.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.