Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Særhensyn til særgrupper

Pia Allerslevs angriber mig her i avisen 19/11 under overskriften ”En fjer bliver til fem høns”, fordi jeg stilfærdigt gør opmærksom på, at forskelsbehandling ikke fremmer integration.

Hvordan det budskab hænger sammen med fjer og høns, skal man vist være fra Venstre for at forstå.

Det er muligvis korrekt, at hverken Pia Allerslev eller Københavns Kommune kan gøre ved, at 300 etniske minoritetspiger, får en svømmehal for sig selv i et antal lørdage og søndage betalt af en privat virksomhed.

Det fremmer ikke integrationen, når disse grupper har svært ved at omgås etniske danskere.

Men det har da intet med integration at gøre.

Tværtimod, og det er noget af en (over)fortolkning, Pia Allerslev lægger for dagen ved at hævde det. At de etniske minoritetspiger kun kan svømme for sig selv, er blot endnu et eksempel på grupper, der vægrer sig ved at indgå i det danske samfund på lige fod med den øvrige befolkning.

Og hvad enten man vil se det eller ej, så synes jeg, at der tegner sig et mønster: ingen svinekød i daginstitutionerne, for der er særlige grupper, der ikke vil have det. Intet juletræ i en boligforening, for der er særlige grupper, der ikke vil have det. Kun halalslagtet kød til daginstitutionerne, for der er særlige grupper, der udelukkende vil spise det.

Og nu unge piger, der ikke tåler omgang med almindelige svømmehalsbrugere og derfor kun kan benytte svømmehallen, hvis de kan få den for sig selv.

Fremmer ikke integrationen

Jeg har svært ved at se, at disse særhensyn fremmer integrationen, og at PA kalder det en ”udfordring”, ændrer ikke ved, at det er ved at blive et omsiggribende problem, og at der er forskelsbehandling i forhold til disse grupper.

Det fremmer ikke integrationen, når disse grupper har svært ved at omgås etniske danskere. Og det er mig en gåde, at PA synes, det er en god idé at støtte dem i den adfærd.

Endelig er jeg naturligvis ærgerlig over, at vi generelt mangler svømmetid for den almindelige svømmeglade københavner, samtidig med at en gruppe etniske minoritetspiger kan afskære den i forvejen utilstrækkelige svømmetid yderligere, og det hvad enten det er privat eller kommunalt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.