Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

JP - en positiv avis?

Normalt anser jeg Jyllands-Posten for at være en positiv og fremadrettet avis, men efter læsning af den seneste tids aviser er jeg blevet i tvivl.

Her følger samtlige overskrifter fra Erhverv og Økonomi fra 13/1: ”Men så gik banken ned”, ”Bryde vil blive”, ”Advarsel mod staten”, ”Fejlfyldt forlig”, ”Plan skal redde kapitalpension”, ”Dystre tider i møbelbranchen”, ”Britisk økonomi på hastig retræte”, ”Tilspidset konflikt om skatteaftaler”, ”Forbrugertilliden i bund”, ”Fald i produktion”, ”Fremgang for nethandel”, ”Mærsk-felter skruede ned”, ”Landbrugets gæld vokser”, ”Færre flyver med SAS”, ”Enighed om spareplan”, ”Steen Bryde vil ikke gå frivilligt”, ”Vestas må kæmpe for ordrerne i USA”, ”Frygt for ”dårlige lån””, ”Staten er allerede medejer af flere banker”, ”Plan skal redde kapitalpension”, ”Hver 10. ansatte i Fiona Bank fyres”, ”Samariten opgiver Region Sjælland”, ”Drastisk fald i antallet af nye virksomheder”, ”Jeg har været tæt på at give op”, ”Firmaer efterspørger stadig arbejdskraft”, ”Priserne på USA-rejser i bund,” ”Polarklima for salg af møbler”, ”Kraftigt dyk i dansk møbeleksport”, ”Biva er reddet, men bliver mindre”, ”Piller er lykken”, ”Licens til at leve”, ”Skår i britisk økonomi”, ”Uvejr over Frankrig”, ”Det ruller hos Rolls-Royce”, ”Ledigheden stiger i Sverige”, ”Flyselskab sparer vestene”, ”Obama må kæmpe for sin plan”, ”Bilshow på smalkost”, ”Nervekrigen fortsætter”, ”Farlige atomkraftværker er i spil”, ”Danske banker trodsede C20-fald”, ”Rentesænkning tages for givet”, ”Moderate udsving uden nøgletal”, ”Guldfeber”

Ingen er formentligt i tvivl om, at vi er midt i en finanskrise og måske også en økonomisk krise.

Men er det virkelig så dystert, som overskrifterne giver udtryk for? Man kan skrive og tale en krise værre, end den er. Det er der ingen, der vinder ved.

Som underviser citerer jeg normalt JP flere gange om ugen, men jeg er ikke meget for at være med på denne negative vogn.

Vi lever i et godt land, og der er god grund til at satse på fremtiden - det gør vi ikke ved ovenstående.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen