Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Bendtsen og klimaet

Bendt Bendtsen beskylder mig for »at spille hasard med miljøet«, fordi jeg har stemt nej til dele af EU's klimapakke (JP 23/12 2008).

Men selvfølgelig kunne vi socialdemokrater ikke støtte en aftale, der indebar, at vi i den rige del af verden ikke selv behøver at reducere vores CO -2 -udledning markant.

Den klimapakke, som Bendtsen er så glad for, tillader EU-landene at købe aflad i verdens fattigste lande. Ikke for en lille del af kagen. Men for helt op til 70 procent af de reduktionsforpligtelser, som vi skal nå i EU.

Jeg er enig med de grønne organisationer, herunder Verdensnaturfonden, som har kaldt det katastrofalt. Det betyder nemlig, at vi ikke får den nødvendige teknologiudvikling i vores del af verden. Dermed kan vi næppe nå de langsigtede reduktionsmål for udledning af CO -2 , som er på op til 80 pct. i 2050.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen