Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Se konflikten fra palæstinensernes side

Kære Søren Pind. Jeg kan ikke lade være med at skrive til dig for at rette på de oplysninger, som du har nævnt og diskuteret forleden aften på DR2.

Jeg vil gerne minde dig og den danske regering om, at der ikke var noget, der hed Israel før 1948.

Det nuværende Israel blev oprettet i mit land Palæstina oven på tusindvis af palæstinensiske lig. Husene blev overtaget og givet videre til zionister, som oprindeligt var fra hele Europa, med støtte fra England og FN.

Israel blev anerkendt dengang som stat, og vi palæstinensere blev anerkendt som flygtninge i hele verden. I over 60 år har Israel taget tusindvis af palæstinensiske fanger under tortur. Israel var ikke med til at anerkende en palæstinensisk stat for palæstinenserne ved siden af dem. Hvis du spørger palæstinenserne, om de tror på fred med Israel, vil jeg garantere for, at 90 pct. svarer nej.

Hvad med pælæstinenserne?

Du mener, at israelske børn må have det psykisk dårligt, når de hører den såkaldte sirene. Så vil jeg gerne spørge om, hvordan de palæstinensiske børn må have det, når de bliver direkte ramt af Israels mest moderne våben uden varsel, samt når de ser familiemedlemmer blive såret eller dræbt for øjnene af sig. Vi ser i internationale medier, hvordan flere familier mister mange medlemmer på et sekund uden varsel. Ser du det samme?

Jeg grinede skævt, da du sagde, at Hamas gemmer sig bag kvinder og børn. Det samme har vi hørt i 1982 og i 2006.

Da jeg var i Libanon som barn, kan jeg aldrig glemme året 1982. De samme moderne strategiske metoder, som Israel nu bruger, kender vi godt til. I 1982 blev vi belejret i Beirut i omkring tre måneder, fordi Israel mente, at PLO var en terrororganisation, og at den skulle bekæmpes. I 2006 har Israel angrebet Libanon, fordi det mente, at Hizbollah er endnu en terrororganisation, og at den også skulle bekæmpes.

Dobbeltmoral

Nu er Hamas igen en terrororganisation, og den skal også bekæmpes; den undskyldning kan folk i Mellemøsten ikke tage imod længere.

Det undrer mig, at verdens regeringer er med til at se drabene på civile folk som fuldstændigt i orden, så snart det drejer sig om Israel, som konstant overtræder FN-konventionen og menneskerettighederne.

Der er en arabisk talemåde, som siger: Den, som ikke kan sige retfærdighed, må hellere tie stille.

Jeg vil gerne fortælle dig noget i stedet for, at enhver kommer med sin mening fra sit egen synspunkt og ikke kan sætte sig i andres sted.

Man må hellere arbejde hårdt for at standse de katastrofer, som nu sker i Gaza. Selv om jeg tvivler på, at det ikke allerede er for sent.

Jeg har et råd til dig og til den danske regering: I må gerne læse og skabe mere viden om den rigtige baggrund til konflikten, inden I analyserer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen