Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Hjørnesparket

Telefonen ringer og bliver ved med at ringe.

Ærgerlig må forsvarschefen lægge det Battler Britton-hæfte fra sig, som han har ønsket sig og fået i julegave.

Han tager telefonen:

»Holdt! Hvem der?«

»Ja, det er fra Forsvarskommandoen, hr. forsvarschef. Vagthavende her. Det er min pligt at melde, at der i nat har været røveri på Antvorskov Kaserne.«

Forsvarschefen mærker søsygen komme snigende:

»Røveri? Om natten? Har nogen taget gardehusarernes heste?«

Vagthavende tøver:

»Øh, nej hr. forsvarschef. Røverne har tiltvunget sig adgang til et stort antal hel- og halvautomatiske våben samt andet udstyr. Måske også granater.«

Forsvarschefen er ved at tabe telefonrøret, men bevarer kamptrænet fatningen.

»Hvor mange røvere var der? Hvordan slap de ind? Hvad gjorde vagten? Og hvorfor ikke?«

Spørgsmålene hagler ned over vagthavende.

»Jo, altså, Antvorskov er jo en åben kaserne, og vagten sover om natten. Der var vist tre røvere.«

»Tre røvere? Har tre røvere nedkæmpet en hel garnison?«

Søsygen har nu for alvor tag i forsvarschefen.

»Nej, hr. forsvarschef. Kasernen var tom. Gardehusarerne var i København til nytårskur, og alle andre havde weekendfri. Vagten var forskriftsmæssigt ubevæbnet.«

Forsvarschefen vælger at nedlægge samtalen.

»Tak. Fortsat god vagt.«

Her må tænkes både taktisk og strategisk, tænker forsvarschefen, da han har sundet sig.

Pressen, de elendige bladsmørere, vil kaste sig over mig. De skriver allerede om min bil og min ydmyge indkvartering.

Hvad var det nu, jeg lærte på det mediekursus?

Pkt. 1 - kom med en troværdig bortforklaring.

Pkt. 2 - tag det fulde ansvar.

Pkt. 3 - vis initiativ.

Forsvarschefen tager diktafonen og begynder:

»Antvorskov er en åben kaserne, hvilket er led i Folketingets ønske om at høste fredsdividenden. Da hovedparten af styrken er på opgave i Afghanistan og for Hendes Majestæt Dronningen, har vagtberedskabet været forholdsmæssigt reduceret for ikke at påføre skatteyderne unødvendige udgifter.«

»Ansvaret er mit , og jeg er overbevist om, at de bortskaffede våben fra Antvorskov Kaserne vil blive leveret tilbage efter endt brug.«

Forsvarschefen er tilfreds.

»De internationale opgaver, som er pålagt forsvaret, og som vi med stolthed løfter, stiller os bestandigt over for nye udfordringer. I den konkrete sag vil jeg bede forsvarsministeren om en bevilling, så vi kan opbevare alle våben der, hvor det er sikrest: I Afghanistan.«

Iuvencus

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen