Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Tag klimakrisen alvorligt

Indrømmet! Jeg mener, at klimaændringerne er vor tids største politiske udfordring.

Og ja - jeg er mere end almindeligt bekymret for, om vi i øjeblikket gør nok herhjemme og i udlandet for at forhindre, at temperaturen kommer til at stige mere end to grader.

To grader er den grænse, som naturen kan tåle, uden at der går nogle enorme processer i gang, som vi mennesker er uden indflydelse på.

Tag f.eks. Amazonas' regnskov. Hvis den lægger sig til at dø, fordi der bliver for varmt og tørt, så udleder den alene mere CO -2 end hele menneskeheden til sammen. Disse processer vil altså sætte os uden for indflydelse, og kommende generationer vil ikke have mulighed for at rette op på vores fejl.

Hvis ikke vi tager klimakrisen alvorligt nu, kommer vores børn og børnebørn til at slås med vandmangel, oliekriser, klimaflygtninge og stigende vandstande. Og de vil ikke kunne gøre ret meget andet end at forsøge at rydde op.

Dette scenarium er desværre ikke taget fra en skrækfilm, men fra FN's klimapanel bestående af 2000 af verdens førende forskere. Som politiker er det mit ansvar at lytte til forskerne og forsøge at handle på deres råd.

Dette synspunkt er dog faldet Birte Frandsen (20/12) så meget for brystet, at hun i et læserbrev beskylder mig for at drive DDR-propaganda. Ikke et ords saglig argumentation om, hvilke dele af ovenstående, hun er uenig i. Propaganda er kendetegnet ved at være uden argumentation, og jeg vil lade det være op til læseren at afgøre, hvem der propaganderer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen