Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Kontrakt til de nye læger

Jeg er bosiddende i Brande, en mindre provinsby i rivende udvikling, men selv her vil ingen yngre læger bosætte sig.

Vi hører, at Region Midtjylland anvender dyre konsulenter, som så hjælper ulandene med at stjæle de få læger, der er, til Danmark. Jeg synes, vi selv må kunne uddanne de læger, vi har brug for.

I Danmark tilbydes studerende lægeuddannelsen ganske gratis, ligesom der er et antal gratispladser for nogle studerende fra vore nordiske nabolande.

For nogle år siden havde flyvevåbnet samme problem - da måtte flyvevåbnets piloter tilbagebetale uddannelsen, hvis de forlod flyvevåbenet inden for en vis årrække.

Hvorfor indfører regeringen ikke samme system for lægestuderende. Jeg synes, det er fint med gratis uddannelse til danske studerende, men så må man kræve fuld betaling for uddannelsen, hvis disse forlader landet inden for 10 år efter endt uddannelse. Det kan laves på kontrakt med de studerende.

Ligeledes kan regeringen lukke af for studerende fra vore nordiske nabolande, til der igen er tilstrækkeligt med læger - også her i provinsen.

Ja - det var lige et synspunkt fra det jyske, som regeringen kan få ganske gratis stillet til rådighed.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen