Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Plads til begejstring

JEG VED ikke, hvor Keld Harbo (JP 20/7) har opholdt sig i sommer, men sagt i al godmodighed, så er der noget, der tyder på, at han har haft det for varmt. At tale om, at den gode leder skal kunne »entusiasmere« sine omgivelser og sine medarbejdere er simpelthen noget vrøvl.

Hertil kommer, at det er notorisk urigtigt, at den allervigtigste egenskab for en leder »end ikke står i den danske retskrivningsordbog.« I retskrivningsordbogen finder man både ordet entusiasme, som betyder begejstring, entusiast og entusiastisk. Man finder også ordet begejstre, som kommer af det tyske begeistern og betyder beånde - eller henrykke, som er den nudanske betydning.

Der er vel det, den gode leder skal kunne: begejstre sine omgivelser og sine medarbejdere. »Entusiasmere« - jeg er alt andet end begejstret. KH's forsøg på sproglig innovation er efter min bedste overbevisning totalt mislykket.

Den store ledelsesmæssige udfordring i virksomheder og institutioner er stadig at mobilisere og koordinere menneskers arbejdsmæssige indsats. Det store problem i dag synes at være, at mange af vore virksomheder og institutioner i uforholdsmæssig høj grad bygger på lydighed og hårdt arbejde.

Imidlertid er det ikke lydighed og hårdt arbejde, der bidrager mest til værdiskabelse og succes. Det store bidrag kommer fra kreativitet og begejstring.

Hvordan kan man forvente, at kunderne eller klienterne bliver begejstrede, når de medarbejdere, de møder, ikke er det? Hvordan kan man forvente, at de medarbejdere, kunderne eller klienterne møder, er begejstrede, når deres ledere ikke er det?

Man skal brænde for at kunne tænde.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen