Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Et misbrugt begreb

Politisk korrekthed står i vejen for en ægte, fordomsfri debat om skat og retfærdighed.

NÅR MAN følger debatten om skat i medierne for tiden, så kan det være svært at følge logikken. Retfærdighed er det gennemgående og totalt misbrugte begreb, der tilsyneladende kan drejes til at legitimere enhver sag.

Inden skattekommissionen overhovedet er påbegyndt sit arbejde, er den offentlige debat allerede på vej til at blive fordrejet og usaglig, ved at oppositionspartierne sammen med Dansk Folkeparti spiller på misundelsen og den evige angst for, at naboen slipper billigere end en selv.

I tiden op til skattelettelserne i 2007 blev der i visse medier udelukkende fokuseret på, at personer med høje indkomster ville få en højere besparelse i kroner end personer med lavere lønindkomst. Umiddelbart er det vel logik, at eftersom skatten inddrages procentuelt af indkomsten, så bliver ændringen større i kroner og øre ved højere indkomster end ved lave.

Det er der tilsyneladende ikke rigtigt nyhedsstof i, men det er der tværtimod i at skabe sædvanlig forargelse over, at direktøren sparer 8.000 kr. om året, mens politibetjenten kun sparer 3.000 kr.

Det er nemlig uretfærdigt, og det kan man virkelig ikke være bekendt.

De stærkeste skuldre

Et enkelt eksempel: Nielsen tjener 20.000 kr. om måneden og Jensen 30.000 kr.

Betaler begge to 50 pct. i skat, så skal Nielsen altså slippe 10.000 kr., mens Jensen som højere lønnet betaler 5.000 kr. mere til den fælles kasse hver måned.

Forsøger man at spørge ind til, hvorledes dette kan være uretfærdigt mod de lavtlønnede, så fremføres nu begrebet, at de stærkeste skuldre skal bære det tungeste læs, underforstået betale mest i skat.

Det gør de jo i forvejen ved, at beløbet, der afleveres i skat hver måned, er højere. Nu er det bare ikke længere nok, at man betaler mere i kroner og øre, men nu skal man også bidrage med procentuelt mere af indkomsten.

Er det så retfærdigt? Det er i hvert tilfælde den fremherskende holdning blandt de meningsdannere, som mere eller mindre skingert forsøger at råbe højest og forarge flest muligt, når der sættes spørgsmålstegn ved rimeligheden af eksempelvis topskattens størrelse.

Normalt defineres begrebet retfærdighed som det, at der gælder samme regler for alle, og at alle behandles lige.

Er retfærdighed så, at man uanset indkomst i stedet for skatten betaler det samme i ”kontingent” for at bo i landet? Kontingentet kunne så bruges til at betale alle fælles udgifter såsom vedligeholdelse af veje, undervisningsafgifter, plejehjem osv.

Fast kontingent

Det skulle altså ikke være en brugerbetaling, der finansierede dette, men et fast kontingent lige (og retfærdigt) for alle. Lige så usagligt som den modsatte brug af begrebet retfærdighed kan dette spørgsmål om, hvad der er rimeligt, vel anføres?

I praksis ville det naturligvis aldrig kunne lade sig gøre, og jeg vil heller ikke argumentere for, at vi ikke skal være socialt bevidste, og at alle skal betale samme sum i skat.

Rimelighed og saglighed

Jeg argumenterer derimod for rimelighed og saglighed. Jeg går nemlig ikke ind for et millimeterdemokrati, og jeg har ikke noget imod at betale en større sum af min løn end andre med lavere indkomst, ligesom jeg heller ikke vil forvente, at folk med højere indkomst skal beskattes hårdere.

Det, jeg derimod har noget imod, er den totale forvridning af begrebet retfærdighed, der udøves i debatten om fremtidens skattesystem.

Anfører man forsigtigt, at man vel allerede betaler rigeligt af sin indkomst i skat, møder man beskyldninger om mangel på ansvarsfølelse og solidaritet.

Det er i den grad utroværdigt, når visse politikere tager patent på retfærdigheden, og det er denne misforståede og fordrejende politiske korrekthed, der er den største barriere for, at en ægte fordomsfri debat om vores skattesystem kan føres.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen