Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

De fattiges problem?

KÅRE Press-Kristensen skriver 21/12, at vi skal have kørselsafgifter, fordi arbejdsstyrken i København hver dag spilder 130.000 timer på at holde i kø. Det svarer nemlig til, at der er ansat 17.000 mennesker til at holde stille i stedet for at producere.

Hertil er at bemærke, at de fleste af disse timer spildes på vej til og fra arbejde, så de går ikke fra arbejdstiden. Og når folk vælger at holde i kø i deres fritid i stedet for at tage de offentlige transportmidler, så er det jo nok fordi, at de offentlige transportmidler er et elendigt alternativ.

Man kan derfor undre sig over, at Press-Kristensen ikke peger på en udbygning af den offentlige trafik. Man kan også undre sig over, at Press-Kristensen ikke drøfter muligheden for at udnytte vejnettet bedre.

F.eks. bruges en stor del af vejnettet i København som parkeringsplads, fordi der mangler parkeringshuse og parkeringskældre. Man kunne også indføre forskudte arbejdstider, så man fik spredt myldretidstrafikken ud over flere timer, og endelig kunne man indføre forbud mod private personbiler i dele af København.

I stedet vælger Press-Kristensen en løsning, der favoriserer de velhavende, der har råd til at betale afgifterne. Det begrundes ikke, hvorfor det netop er de mindrebemidlede, der skal tvinges til at anvende offentlige transportmidler eller køre på tider, hvor der ikke er kørselsafgifter.

Det forklares heller ikke, at det i praksis vil sige, at de mindrebemidlede får meget længere transporttider. For offentlig transport tager tid, og hvis man skal undgå kørselsafgifter, må man møde på arbejde, inden myldretiden begynder og tage hjem, efter den er holdt op.

Men Press-Kristensen må jo mene, at de mindrebemidlede har lettest ved at reducere deres CO -2 -udledning. Jeg troede ellers, at det var de velhavende, der udledte mest CO -2 , og som ville have færrest ulemper ved at reducere deres udledninger.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.