Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Middelmådigheden lever

I JYLLANDS-POSTENS forsideartikel 30/12 2007 beskrives, at danske forskere bruger tiden på at søge om penge i stedet for at lave videnskab.

Professor Tom Fenchel, præsident for Videnskabernes Selskab, citeres for at have udtalt, at dansk forskning er ved at blive kvalt i bureaukrati. Forskningsminister Helge Sander citeres efterfølgende for manglende vilje til at ændre på noget i det nuværende system og i ansøgnings/bevillingspraksis.

Han udtaler endog, at hvis forskerne er utilfredse, kan de jo blot finde sig et andet job.

Jeg tror, at mange danske forskere (hvis de ikke allerede har gjort det) vil tage ham på ordet og forsøge at finde sig noget bedre. Hvis det ikke er muligt i Danmark, så vil en del sikkert føle sig drevet til at søge til udenlandske universiteter, hvor grundforskningen har langt gunstigere vilkår.

Jysk påholdenhed

Jeg ved ikke, om forskningsministerens holdninger er et udtryk for ”jysk påholdenhed”? Jeg håber det ikke. Det er måske snarere et udtryk for en overdreven konkurrencementalitet?

Jeg kunne godt tænke mig at citere den engelske politiker og filosof fra 1500-1600-tallet, Francis Bacon: Penge er som gødning - de gør kun gavn ved at spredes (pudsigt nok brugt for tiden af Jyske Bank som slagord).

Bacons bedrift ligger i, at han indførte en ny form for videnskabelig metode. Han afviste den gamle aristotelske videnskabsmodel, deduktion, hvorved viden opnås gennem logisk spekulation, og indførte induktionen som den nye metode, der går ud på at eksperimentere sig frem til ny viden. Han grundlagde erfaringsfilosofien, også kaldet empirisme, som fik stor betydning for eftertidens videnskab, hvilket den har den dag i dag.

Desværre har den empiriske videnskab på grund af bureaukrati og central styring i Danmark i de senere år fået ekstremt vanskelige vilkår. Og det ser desværre ikke ud til, at det i nærmeste fremtid bliver meget bedre.

Længe leve middelmådigheden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.