Jeg fortalte, at jeg havde fået beskyttet adresse. Så kom kommentaren: Nogen burde myrde mig
Ytringsfrihed handler ikke kun om retten til at tale. Den handler også om retten til at blive hørt uden at frygte konsekvenserne.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
»Trist fordi nogen burde myrde ham før han spreder deres propaganda«.
Sådan lød en kommentar efter et TV2 Nord-interview, hvor jeg fortalte, at et år i den offentlige debat havde haft en pris: Jeg lever nu med beskyttet adresse, fordi jeg frygter for min sikkerhed.
Få timer senere sad jeg og anmeldte kommentaren til politiet som en mulig hadforbrydelse.
Det absurde var ikke kun kommentaren. Det absurde var timingen.
Jeg havde netop fortalt offentligt, at min deltagelse i debatten havde fået konsekvenser for min tryghed. Som svar blev jeg mødt af en kommentar, der ramte præcis den frygt, jeg havde forsøgt at beskrive.
Man kan diskutere intentionen bag ordene. Man kan diskutere, om personen mente det bogstaveligt.
Men nogle ting kan ikke diskuteres. Ordet ”myrde” blev brugt. Det var ikke rettet mod en idé. Ikke mod et argument. Ikke mod en politisk holdning.
Det var rettet mod et menneske. Mig.
Som reaktion på, at jeg havde valgt at deltage i den offentlige debat.
Jeg har aldrig forventet en debat uden modstand. Kritik, uenighed og modargumenter er en naturlig del af demokratiet.
Men der er forskel på at blive mødt med argumenter og at blive gjort til et mål.
Jeg ser ikke min beskyttede adresse som et tegn på, at jeg ikke kan tåle modstand. Den er et tegn på, at modstanden ikke altid stopper ved ordene.
Efter et år og knap 50 debatindlæg er jeg nået til en erkendelse: Ikke alle mennesker betaler den samme pris for at deltage i debatten.
Nogle debatter har en kortere lunte end andre. Det oplever jeg især i debatter om køn og seksualitet, hvor uenigheden ofte handler om mere end holdninger.
For nogle emner handler ikke kun om, hvad vi mener. De handler om menneskesyn, værdier og identitet.
Når diskussionen flytter sig fra det, man mener, til den, man er, ændrer samtalen karakter.
Spørgsmålet bliver ikke længere: ”Hvad mener du?” Men: ”Hvem er du?”
Det er som at zoome så langt ind på en detalje ved et menneske, at resten forsvinder. En krop, en stemme eller en identitet bliver gjort til hele historien.
Og måske er det her, den største skade sker. Ikke kun fordi mennesker bliver ramt, men fordi de mister kontrollen over deres egen fortælling.
Efter et år i debatten har jeg fået øje på en blind vinkel: Der findes et menneskeligt hul i den måde, vi har indrettet den offentlige samtale på.
Vi er gode til at sætte samtaler i gang og få holdninger frem. Men vi er mindre gode til at spørge, hvad der sker med mennesket bagefter.
Det er forståeligt. Debatten bevæger sig hurtigt. Noget fylder i dag, og i morgen er opmærksomheden et andet sted. Men mennesket bag holdningen lever videre med reaktionerne.
Problemet er ikke kun de stemmer, vi angriber. Demokratiet mister også de stemmer, der vælger tavsheden, før de overhovedet tager ordet.
Konsekvensen behøver ikke være en trussel eller en politianmeldelse.
For mange begynder den tidligere. Det er opslaget, der aldrig bliver skrevet. Debatindlægget, der aldrig bliver sendt. Den holdning, der bliver i hovedet, fordi prisen ved at dele den føles for høj.
Måske skal vi derfor blive bedre til at følge op. Ikke for at beskytte mennesker mod kritik, men for at huske, at debattører ikke kun er holdninger på en skærm.
For en debat, hvor kun de mest hårdføre bliver tilbage, er ikke nødvendigvis en fri debat. Det er en fattigere debat.
Vi skal ikke ende i et samfund, hvor beskyttet adresse bliver en forudsætning for at bruge sin stemme.
For ytringsfrihed handler ikke kun om retten til at tale. Den handler også om retten til at blive hørt uden at frygte konsekvenserne.
Måske er det største paradoks derfor ikke, at en debattør kan få brug for en beskyttet adresse.
Det største paradoks er, hvis det bliver prisen for overhovedet at bruge sin stemme.