Når jeg tænker på John F. Kennedy, mærker jeg længslen efter en tid, der aldrig kommer tilbage
Hvad var det, den legendariske amerikanske præsident Kennedy kunne? I hvert fald noget, vi ikke oplever hos hans efterfølger og kolleger i dag.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Der findes historiske skikkelser, som ikke helt slipper os, heller ikke selv om tiden for længst er løbet fra dem.
John F. Kennedy er sådan en. Jeg har arbejdet med ham i mange år, læst taler, set arkivoptagelser, vendt tilbage til de samme kilder igen og igen. Ikke fordi der mangler kritiske perspektiver, og heller ikke fordi han var uproblematisk. Men fordi noget ved ham bliver ved med at åbne sig, hvis man bliver i materialet lidt længere.
Det er let at pege på det ydre: den unge præsident, sproget, billederne, fornemmelsen af et USA, der syntes at stå på kanten af en ny tid. Det er også let at se myten blive født i det øjeblik, skuddene falder i Dallas.
Men fascinationen begynder ikke dér, og den kan heller ikke forklares alene af tragedien. For midt i det velpolerede og kontrollerede dukker der noget andet op. Noget mere afdæmpet. Noget menneskeligt.
Jeg tænker på måden, han taler på i de små passager mellem de store formuleringer. På pauserne. På blikket væk fra manuskriptet. På den mærkbare søgen efter ordene, som om de ikke altid ligger klar. Her opstår et nærvær, som ikke virker iscenesat. En fornemmelse af et menneske, der ikke kun vil overbevise, men som selv er i bevægelse.
Det er der, jeg for alvor vender tilbage. Ikke til ikonet, men til tvivlen. Ikke til magten, men til ambivalensen. Kennedy fremstår hverken som helt eller som offer, men som et menneske, der bærer både vilje og usikkerhed på én gang. Måske er det netop derfor, han stadig taler til os. Ikke fordi han repræsenterer en tid, vi kan eller skal vende tilbage til, men fordi han minder os om, at politik også engang blev formuleret som et fælles anliggende, der rakte ud over strategi og positionering.
Efter hans død ændrede noget sig. Vietnamkrigen og den politiske udvikling, der fulgte, gjorde idealerne tungere at bære, og mistilliden mere påtrængende. Jeg siger ikke, at noget var renere eller bedre før. Som historiker ved jeg, hvor hurtigt den slags forestillinger bliver forenklinger.
Men jeg oplever i dag en træthed, især hos unge, over en politisk samtale, der ofte virker lukket om sig selv. Når jeg underviser i Kennedy, sker der alligevel noget. Ikke begejstring i traditionel forstand, men en opmærksomhed. En nysgerrig stilhed. Eleverne spørger ikke kun til politikken, men til mennesket. Hvordan var han? Hvad bar han med sig?
Det er spørgsmål, der rækker videre end historien. For måske er det netop i disse spørgsmål, at Kennedys vedvarende tiltrækningskraft ligger. Ikke i svarene, men i den måde han åbner for dem på. Han fremstår som en skikkelse, der gav plads til tvivl uden at miste retning og til alvor uden at opgive håbet.
Det er let i dag at afvise den slags som naivt, men det er sværere helt at slippe længslen efter, at politik også kan rumme noget, der ikke kan måles i meningsmålinger og strategier. Der er i hans måde at være offentlig figur på en rolig invitation til at tage ansvar, ikke gennem store løfter, men gennem sprogets alvor og bevidstheden om historiens vægt.
Måske er det derfor, han bliver ved med at kalde på vores opmærksomhed. Ikke som forbillede i snæver forstand, men som en påmindelse om, at det menneskelige engang stod mere tydeligt frem i magtens rum. Og måske er det netop det, vi stadig lytter efter, også når vi ikke helt ved, hvad vi håber at høre.