Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det kolliderer med de boglige krav: Afskaf karaktergivning i idræt

Gymnasiet stiller høje krav til de boglige fag. Det er de karakterer, der betyder noget. Karakterer i idræt er til gengæld tåbeligt.

Mie Esther LindegaardGymnasieelev, Ringkøbing

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Karaktergivning i idræt på gymnasierne bør afskaffes lige nu! Der er ikke noget mere demotiverende eller ydmygende end at prøve og prøve at kaste med den bold, som læreren gerne vil have det, og så alligevel blive foræret et gejst-dræbende lille 02.

Jeg gider det ikke mere.

V bedømmes i et fag, som udelukkende er for de erfarne og entusiasterne. Dem, der ligger i den høje ende af karakterskalaen, har højst sandsynligt gået til en sport hele deres liv, hvor de har tilegnet sig en bred forståelse af spillet, evnen til at vurdere det næste slag, boldkontrol osv. osv.

Os, der ligger i den anden ende, har dårlig kondi, lider af astma, har skader, er bygget anderledes og har ingen forståelse for sport. Desuden er idrætslærere også generelt ligeglade med flytteevne og indsats. De vurderer kun ud fra resultaterne, og det gør kampen tabt på forhånd for folk som mig.

Jo jo, det er sådan i alle fag, at ens ydeevne afhænger af tidligere erfaringer og interesser. Men der er forskel på at dyrke en sport og bare læse en bog en gang imellem.

Det kan godt være, at man bliver bedre til grammatik og får et større ordforråd, når man læser bøger, men en fodboldnørd spiller det ikke bare i sin fritid, men studerer sin boldkontrol og analyserer sin egen og andre kampe, han ser i sin fritid, og bliver dermed bedre udrustet til en høj karakter i idrætsfaget.

Vi spiller pickleball i idræt lige nu. Jeg har aldrig spillet ketchersport i mit liv. Men det har min veninde til højre for mig. Hun har faktisk gået til tennis i 12 år. Hun svinger den ketcher og rammer alle bolde, som var det barnemad.

Jeg prøver mit allerbedste og overrasker også mig selv en gang imellem, men jeg kan højst få 7, uanset indsats og flytteevne.

Hun får 12 ud fra de første slag.

Det går ikke, at det eneste fysiske fag på gymnasiet skal trække hele mit gennemsnit ned, som jeg har gjort mig fortjent til gennem opfyldelse af de boglige krav, gymnasiet kræver.